lördag 2 juli 2011

Värkarna igång


2 juli för precis ett år sedan, dagen då värkarna satte igång och vi åt Surdegsbageriets supergoda räksmörgås.
Denna dag för precis ett år sedan satte de riktiga förlossningsvärkarna igång. Det var fredag och maken arbetade sin sista dag för semestern och detta skulle vi fira med en fika på stan i sommarvärmen. Mina redan svullna ben var ännu mer svullna i sommarvärmen och det kändes som huden var på väg att brista. Sammandragningarna/ förvärkarna som jag haft sedan vecka 30 gjorde att jag gick i snigelfart och kunde inte promenera längre än från närmsta parkering till fiket vi skulle gå till. I efterhand kan jag säga just i vilken stund som förvärkarna övergick till "riktiga" värkar men då inbillade jag mig att om jag bara åkte hem och vilade mig som jag brukade skulle de lugna sig igen. Men denna kväll gjorde de inte det och när klockan var ungefär nio förstod jag att det var dags att ta fram väskan som varit packad sedan några veckor. Det var på eftermiddagen klockan fyra som värkarna startade på riktigt, när jag hade gått upp och ned i trappan på butiken Stil. Man kan ju undra om jag ville att det skulle sätta igång eftersom jag valde att inte åka hiss ;) Lilly föddes dock inte idag utan imorgon kväll, natten blev sömnlös och den 3:e juli blev låååång...
Sista bilden vi tog på magen var den här när jag står precis utanför fiket och tittar ut över sjön. Vill ni se hur magen växt från liten till stor så kolla filmklippet nedan.
Sista bilden på magen. Då tyckte jag inte magen kändes så stor men när jag tittar på den idag tycker jag den ser enorm ut.
Se hur magen växte från vecka 24 till vecka 42. Tryck på Play-pilen i bilden.

4 kommentarer:

  1. Grattis till värkarna ;) Verkar vara en segdragen historia din förlossning! Jag hann ju aldrig till v. 40 ens, utan födde i 37+6... Galet!

    SvaraRadera
  2. Grattis till Lillys 1-årsdag!!
    Så roligt det var att följa magen, vecka 39 så exploderade den riktigt i storlek;)
    Mysigt att vara gravid och ännu mysigare med små ett-åringar!!!:) ha en fin dag!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Så härliga minnen och så fin mage.

    Ha det gott

    SvaraRadera
  4. Stunden då de riktiga värkarna kom igång är en sådan stund som alltid kommer att finnas bevarad.

    SvaraRadera