torsdag 31 mars 2011

Optimala Small Paul


Optimala haklappen.
 

Att hitta den optimala haklappen har varit som att leta efter den optimala tröstnappen. Tröstnapp hittade vi aldrig någon som Lilly ville ha men nu verkar det som vi hittat den optimala haklappen i alla fall. Egentligen var det svärfar som hittade den och tyckte att Lilly kunde få ha en sådan hemma hos dom. Jag blev så förtjust i den att Krakel fick sälja en till. Vi har provat alla herrans massa haklappar. Ni vet, den klassiska i plast från Bambino - på deras hemsida beskrivs den som mjuk och skön men det håller inte Lilly med om. Tigex mjuka rullbara variant var inte heller tillräckligt mjuk. Haklappen Prick från Rätt Start var visserligen mjuk och skön i jersey med vattentätt skickt. Men den är liten, så för en bebis som käkar sina första smakportioner är den optimal men när de sedan äter som Lilly räcker den inte till för allt kladd. Och det betyder att dreggelhaklapparna från Imse Vimse absolut inte räcker till storleksmässigt längre men de är för övrigt mycket bra som just dreggelhaklappar. Även dreggellappar från Pippi har vi använt som haklappar men de är också ganska små. Och man får ju dessutom tvätta tyghaklappar nästan efter varje måltid. Elodie Details haklapp Small Paul har ännu inga brister som jag upptäckt. Den är tillräckligt stor men inte för stor för att irritera Lilly. Den är mjuk och mycket följsam och går att torka eller skölja av. Den sitter dessutom perfekt i halsen eftersom man justera och sätter fast den med ett kardborrband i nacken. Den täcker även axlarna vilket har sparat flera ombyten för oss redan. Den har en fin lapp nedtill som Lilly gillar att pilla på. Kan det bli bättre. Knappast. Men som Barnvänligt skriver på sin hemsida; "Viktigast av allt - du kan vara kladdig och cool på samma gång." Rekommenderas varmt! Jag funderar starkt på att byta ut mina engångshaklappar i skötväskan mot en sådan här också. Hm, är det inte konstigt att man kan skriva ett helt inlägg om just haklappar. Men just sådana här detaljer är väldigt viktiga när man är mitt uppe i detta livet. Det underlättar vardagen kan man lugnt säga. Vilken är din favorit?



Fin lapp tycker Lilly. Pillvänligt placerad. 

Täcker axlar och sitter perfekt i halsen.

 
Villervalla-lappen passar fint till Small Paul-lappen ;)

4 kommentarer:

  1. Åh, det roligaste var att jag kikade på den på nätet idag och var sugen på att beställa hem den i turkost till vår kommande! Så fin! :)

    SvaraRadera
  2. Hej Dessi!
    Såklart att bebben ska ha en sådan, den är jättefin i turkos/mintgrön/ljusblå också! Jag kunde knappt välja så jag funderar på att köpa en sådan och ha med mig i skötväskan istället för de engångs från Libero som jag använder nu. Bättre för miljön och billigare i längden. En haklapp använder man ju väldigt många gånger. PPT (pris per tillfälle) blir garanterat lågt :)
    Hoppas du och magen mår bra!
    Kram Linda

    SvaraRadera
  3. Klart man kan skriva ett helt inlägg om bara haklappar :-) Bra var det också. Fast vi är nöjda med bambinos haklappar förutom att det brukar hamna lite mat ibland på axlarna då Nelia ska kolla vad Wilda gör. Kan tänka mig att din nya haklapp är perfekt att ha i skötväskan då den är mjuk. Måste kolla in den. Fanns den i fler färger än röd alltså?

    Äter söt Lilly köttfärssås på bildena? :-) Har du lagat mycket ur kokboken? Jag köpte ju Jossans bok jag också och ska laga barnmat till veckan så då ska jag leta efter något bra recept. Har du gett Lilly ägg än? Vi har väntat med tanke på alla Nelias utslag. Hur många mål mat ger du per dag? Hur mycket ammar du? Många frågor ;-)

    Tack för dina fina kommentarer hos mig :-)

    Hoppas ni mår bra och att ni får en trevlig helg!

    Kram Sara och Nelia som sover ute i vagnen.

    SvaraRadera
  4. @Sara
    Hej! Visst är det köttfärssås :) Men jag har varit usel på att laga mat till henne... ger henne mest burkmat nu faktiskt. Hon gillar all maträtter och tycker det är lite kul tror jag nu när hon får 8-månadersmat och får tugga lite.

    Vad bra att ni väntat med att ge henne ägg, då vet ni ju att utslagen inte beror på det i alla fall. Vi har inte heller gett Lilly ägg, ska man börja nu? Har för mig jag har hört att det är bra att introducera detta medan de fortfarande ammar, varför?

    Lilly äter enligt följande nu:
    ca kl 07:30-08:00 frukost, hel portion gröt
    ca kl 10:00 ibland litet mellanmål, om hon inte sover bort det :)
    ca kl 11:30-11:45 lunch, ca 3/4 stor burk 8-månaders
    ca kl 14:00 mellanmål, fruktpure, fruktpure med havre eller 1/2 avocado.
    ca kl 16:30 middag, 3/4 stor 8-månaders burkmat
    ca kl 18:30-19:00 kvällsmat, hel portion gröt
    Vi brukar lägga henne vid sju-halvåtta och så somnar hon vid halvåtta-åtta. Sedan sover hon oftast till elva tolv då hon vaknar till och sätter sig upp i sängen och ropar (gråter). Då klappar vi om henne och ofta dricker hon ganska mycket vatten, sedan somnar hon igen och sover 1-2 timmar. När hon vaknar nästa gång tar jag henne från hennes säng till vår säng och ammar henne, ibland om vi har ork söver vi om henne en gång till och så får hon komma till vår säng efter ytterligare 1-2 timmar. Hon brukar då amma 2-3 bröst mellan klockan 02 och 06. Tack vare sommartiden sover hon nu till ca kl 07 (innan vaknade hon 05:30-06:15).

    Ibland om hon sitter med oss vid matbordet när vi äter får hon små tärningar av vitt bröd, majskrokar eller små mini riskakor. Välling ratar hon fortfarande fast jag nog har erbjudit henne säkert tjugo gånger :)

    Hur och vad äter Nelia? Hur sover hon? Dricker hon välling? Hoppas hon blir av med sina utslag snart.
    Trevlig helg!
    Kram från Linda och Lilly (som har sovit tre pass INOMHUS idag!!)

    SvaraRadera