måndag 28 maj 2012

Yes igen


Rengöring av teakbordet kommer innebära många timmar till. Här ser ni smuts i tre grader.


Det pratas ju mycket om fina flaskor med diskmedel i bloggvärlden och jag själv har skrivit om Maison Belle för en tid sedan. Nu har jag trots att jag är väldigt nöjd med MB-diskmedlet köpt Yes igen. Vanlig grön Yes. Detta på rekommendation av både JRAB och Mio. Nu undrar ni väl varför.

Jo. Jag tänkte köpa något superrengöringsmedel till trädgårdsmöblerna i teak. När jag läste närmare på flaskan stod att medlet inte fick komma i kontakt med aluminium/metall. Mannen i butiken tyckte inte jag skulle ge mig på detta medel utan att testat med Yes först. Schyst försäljare. Yes är ju billigare än det där supermedlet som kanske ändå skulle förstört benen på bordet och stolarna.

Yes ska tydligen vara väldigt bra för avlopp också. Kanske inte för miljön (det har jag ingen koll på) men däremot för att undvika fett som lägger sig i avloppsrören under diskbänken. Det var cirka fem år sedan vi rengjorde vårt avlopp i köket och nu var det dags igen. Varje gång diskmaskinen tömdes hörde man kluck-kluck-kluck-ljud från avloppet en bra stund efteråt. Detta ljud irriterade mig. Och dessutom är det ju bättre att rensa avloppet innan det blir stopp. Killen från JRAB sa att det är vanligt att vattenskadorna uppstår genom att man åker hemifrån med diskmaskinen igång och när den sedan ska tömma och stoppet satt sig kommer allt vatten upp genom diskhon och rinner ned på golvet...

För att håller rent i avloppet framöver rekommenderade JRAB-killen Yes. Han menade att om man använder Yes maskindiskmedel och vanligt diskmedel kommer man få svårigheter att få stopp i köksavloppet. Det låter väl bra. Men tänk om man vill ha Maison Belle. Ja ja, då kan man väl hälla en skvätt Yes ändå i diskhon emellanåt. Något han tyckte man skulle göra då och då är att fylla ena diskhon med riktigt hett vatten och hälla i rejält med Yes (när vattnet är upphällt så du slipper skummet). Spola sedan med fullt tryck från kranen i den andra hon samtidigt som du tar bort proppen i den hon med upphällt vatten. Akta du du inte bränner dig när du tar ur proppen.

Nu har jag påbörjat rengöringen av våra teakmöbler med Yes. Den ljusgrå halvan av bordet är rengjord med tvättsvamp och Yes. Ramen är rengjord först med tvättsvamp och sedan med kraftigare borste och rejält med Yes. Bortre delen av bordet ser väldigt svart ut. Så såg det ut innan. Och jag har inte ens tänkt att det är smuts som ligger på bordet. Det är ju inte direkt något som följer med om man torkar med en trasa. Nu återstår ett antal timmar av rengöring för att få bordet rent. Och de åtta stolarna.


15 kommentarer:

  1. Hej!
    Bra när de rekomenderar lite billigare saker och inte monstermedlen!

    Härliga bilder på barnen i det underbara vädret vi haft.

    Ha en toppen dag!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  2. Universalmedel! Tyvärr så påminns jag nu att jag också bör ta itu med våra utemöbler...

    SvaraRadera
  3. Åh, vilket bra inlägg. Jag brukar köra med Yes men tycker som du att de "nya" fina flaskorna och MB är så fina och luktar så gott. Men nu tänkte jag nog om igen. Bäst att hålla sig till det man vet funkar. iaf oftast... :D tack för din fina kommentar. Sommarkläder är så roligt att köpa och jag kom igång riktigt där på HM. Kram och fin start på veckan.

    SvaraRadera
  4. Yes använder jag alltid, vilken tur! Ibland är det inte det dyra som är bäst!
    Men usch vilket jobb du har med att rengöra möblerna. Det är därför jag vill ha underhållsfria utemöbler. Rengöra får man visserligen göra ändå men det blir nog enklare än med trä. Lycka till! :)
    Kram

    Ps. Har precis lagt ut en tävling på min blogg om du känner för det! Ds.

    SvaraRadera
  5. Sv: Ja, äntligen är han här hos oss! <3 Och visst är han söt? En stor liten klump! Haha.

    Ja, det finns så mycket fint till de små så man blir ju nästan galen av att gå i affärerna. Men mysigt är det! :)


    Det verkar som att minifomen hjälper lite. Hoppas!!!

    SvaraRadera
  6. Ibland använder jag Yes som fläckbortagningsmedel på kläder. Jag gnuggar in lite Yes på fläcken innan plagget placeras i tvättmaskinen.
    Kram Anita

    SvaraRadera
  7. Anne P i Skövde2012-05-30 09:52

    Har ett annat tips till dig. Jag brukar använda generöst med vanliga såpa i ljummet vatten. Sedan på med skurborsten. 1. Lägg på såpvatten
    2. Låt ligga en liten stund
    3. Skura och skölj
    4. Upprepa vid behov :-)

    Brukar göra så på vårt trädäck också. Dessutom, jag oljar inte. Varken möbler eller trädäck. Då blir det vackert grått. Med olja blir det förr eller senare svart.

    Lycka till med skurningen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anne för ditt tips! Vi står i valet och kvalet vad vi ska göra med vårt altangolv också, har funderat på träolja eller Sioo olja (som ska vara i tio år). Sioo olja ska hålla golvet ljust och det är det vi önskar. Tack, nu vet jag att inte vanlig träolja är ett alternativ längre. Då blir det antingen såpa eller Sioo. Men hur ofta får du såpa golvet, 2 ggr per år? Det är ju precis sådär ljust och grått som jag vill ha det. Det måste jag testa på teakmöblerna, utan tvekan!! TACK!!

      Radera
    2. Nu har jag fått maken att bli väldigt "PÅ" med såpa i stället :) Några frågor?

      Ovan beskriver du hur du rengör med såpa. Men gör du liksom ett ytskikt med såpa efter rengöringen också? Läste någon på nätet som tar en del såpa två del vatten, någon annan tar 1 del såpa 4 delar vatten. Någon sprayar ut, någon lägger ut med en borste och bara låter torka. Hur gör du? Använder du Grumme Grönsåpa?

      Radera
    3. Hej! För att få rent golvet så använder jag metoden jag skrev om, men skurar naturligtvis med långskaftad skurborste. När det torkat ordentligt igen lägger jag på såpa blandat med vatten (två delar vatten, en del såpa) med skurmopp. Kan upprepas en gång till under sommaren om man orkar :-) Tror vilken såpa som helst på flaska duger. Läste nånstans att det brukade vara olika saker i grön och gul såpa men att det inte är det nu. Brukar ta gul såpa för nån skrev om det nånstans.

      Vet inte hur stort däck du har men mitt är mååååååånga kvadratmeter. Blir jobbigt att skura då. Har funderat på att såpskura med altantvätten till högtrycket men vill inte rugga upp ytan för mycket. Har också läst lite om Sioo men inte fattat något beslut. Det enda som aldrig kommer att hamna på däck eller möbler är olja!

      Vår däck hemma (det stora är på kusten) har vi nu lagt mörkgrå terasslasyr på för att få det lite snyggare. Det oljades från början ....

      Lycka till och rapportera gärna hur det gick!

      Radera
    4. Stort stort tack! Vi kommer absolut testa detta. Om man inte blir nöjd kan man ju alltid lägga Sioo om något år. Men inte om man oljat... så INGEN olja här heller inte :) Vi har väntat på leverans av Sioo till K-rauta nu i fyra veckors tid, men det var nog antagligen meningen att vi inte skulle hinna lägga ut det på golvet. Nu blir det att köpa såpa istället!!!

      Tack Anne! Såklart jag rapporterar :)

      Kram Linda

      Radera
  8. jag säger också yes till Yes! världens bästa diskmedel.
    min man gjorde rent teakmöblerna med högtryckstvätten... kanske inte så skonsamt men fint blev det och snabbt gick det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset, det ska jag nog prova! I alla fall denna gång när de är så himla svarta. Jag kommer bli helt utsliten i armen innan jag är färdig annars tror jag ;)

      Radera
  9. Yes it is. Bra till mycket. Och såpa.Och högtryckstvätten var ju ett bra tips!!! Har teakmöbler i sommarhuset. Maken svär över dem. Här hemma är det lättare material ... :) Heja dig!

    SvaraRadera
  10. När jag arbetade i färgbutik rekommenderade vi ofta Yes som rengöringsmedel, för rent blir det! Men, YES får ALDRIG användas innan målning eller inoljning eller något sådant då blir det knas av allt!

    Kram

    SvaraRadera