söndag 1 april 2012

Dille på kräm

Hemkokt jordgubbskräm.


Jag har fått dille på jordgubbskräm. Hemkokt. Tyvärr har jag inga egenplockade jordgubbar men det finns ju fina att köpa i frysdisken. Här kommer ett tips på ett smidigt och supergott mellanmål. Tänk på att receptet är anpassat efter frusna jordgubbar.

1. Koka ihop 2 dl vatten och 8 msk socker till sockret löst sig.
2. Lägg i 1 kg frusna jordgubbar och låt dom koka tills de är mjuka och går sönder så mycket som du önskar. Jag brukar dela de största jordgubbarna för att få mindre och istället fler "bitar" i krämen.
3. Rör ihop 4 msk vatten och 3 msk potatismjöl i ett glas.
4. Häll en tunn stråle av det utrörda potatismjölet i krämen medan du rör hela tiden.
5. Låt inte krämen koka mer när du rört i potatismjölet, då blir den seg. Men låt precis krämen koka upp och drag sedan kastrullen åt sidan.
6. Häll upp i en skål. Vänta på att den ska svalna lite och sedan är den redo att avnjutas.

Ha en skön söndagseftermiddag!

22 kommentarer:

  1. Mycket gott! Den här familjen är krämmänniskor. Love it!

    SvaraRadera
  2. Härligt med egenlagad kräm! Man hittar ju så mycket gott i alla bloggar som man bara vill prova med en gång! :)

    Trevlig första april till dig och låt sockerkakan smaka!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Åh det ska jag prova. det ser smarrigt ut :)

    SvaraRadera
  4. Mums, vad gott det var länge sen.Ha en härlig söndag :) kram Diana

    SvaraRadera
  5. Men åh så gott, nu blir jag jättesugen på kräm till efterrätt, kram

    SvaraRadera
  6. Åh va gott! Och att det går att köpa i frysdisken är ju inget hinder..

    SvaraRadera
  7. Mums...det låter jättegott!!! Nu fick jag ett tips till påskdagens efterrätt!!!! Det är så där lagom gammeldags!!!!!! Hoppas allt är bra med dig, magen o familjen!! Ha en fin vecka!! O Glad Påsk om jag inte hinner "in"!!!! Kram

    SvaraRadera
  8. Sv; Tack så mycket! :D

    Gud va gott med kräm! :D
    Kram

    SvaraRadera
  9. Vad gott, jag får barndomskänslor:-) Hoppas Lilly mår bra igen!
    Ha en fin kväll!
    Kram

    SvaraRadera
  10. Åh jag älskar kräm :)
    Jordgubbskräm med riktigt kall mjölk, det är ju så gott!

    Hoppas att det är bra med dig!

    Kram kram
    Johanna

    SvaraRadera
  11. Åh vad smaskigt det låter, får mig att tänka på sommaren! Det ska jag prova någon dag denna veckan. :) Kram /Nellie

    SvaraRadera
  12. Gud vad duktig du är som har orken att göra egen! Jag kör på Ekströms Prima Jordgubbskräm med massa iskall mjölk när jag är sugen ;) Att safta, sylta osv är inte riktigt min grej...än! =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja vet inte om det är så "duktigt" egentligen, det är superenkelt. Safta tror jag inte är något för mig... men "kräma" är enkelt :)

      Radera
  13. Det lät mycket gott så det måste jag testa. Kräm och mjölk en varm sommardag är ju bara SÅ himla gott =)

    SvaraRadera
  14. Kräm är verkligen det bästa som finns. Det och mannagryndgröt. Dessvärre är det tydligen inte helt socialt accepterat att bara äta gröt och kräm när man är 27...

    SvaraRadera
  15. Samma dille här. Jordgubbar i alla de former faktiskt och som tur är hr jag en frys som fortfarande är fullproppad med bär. En bra craving tycker jag som dessutom bidrar till att man tar upp järnet bättre.

    Herregud, nu närmar det sig med stormsteg! Spännande. Och jag såg utmaningen - det kommer, ska bara fundera lite först! :)

    Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du antar utmaningen, ha ingen brådska!

      Radera
  16. Va duktig du är =) Jordgubbar som är sååå gott =)
    Önskar dig en kanon fin dag!
    Kram i massor!!

    SvaraRadera
  17. Mmmm, ser supersmaskigt ut! :)

    SvaraRadera
  18. Smaskens. Länge sedan jag har kokat kräm, det är ju så gott och enkelt.

    SvaraRadera
  19. Mm, det ser gott ut! Hemmagjord kräm är ju flera gånger godare än köpekräm dessutom :)

    Jag skulle vilja tipsa dig om min sida där jag säljer smycken i silver, www.jvalleytwig.se , just nu 10% rabatt dessutom. :) Kika in där och hitta din favorit inför sommaren vettja!

    Kram!

    SvaraRadera
  20. Vad roligt att ni är så många som inspireras och blir sugna på kräm. Tvekan inte, det är SÅ enkelt att göra! Kram Linda

    SvaraRadera