söndag 12 februari 2012

Andra inskolningsveckan



Iklädd nya mössan.


Imorgon börjar vår vardag. Lilly ska till förskolan. Mannen börjar jobba heltid igen. Och även jag. Egentligen. Fast jag är delvis sjukskriven så det blir ju inte riktigt riktig vardag ändå. Känner mig faktiskt lite stressad redan nu hur vi ska få ihop morgnarna med att komma i tid till förskolan. Och det känns dessutom hemskt att behöva väcka Lilly på morgonen, hon brukar sova till halv åtta åtta i vanliga fall. Nu måste hon gå upp vid halv sju sju istället, beroende på hur lång tid vi kommer ta på oss på morgonen. Och då måste man ju själv vara färdig redan den tiden för att vi ska hinna få i ordning henne. Jaja, en vecka sen har vi väl hittat några slags rutiner för detta också.

Andra veckan på inskolningen gick också bra. Första veckan kan ni läsa om här. I måndags lämnade jag henne vid 9:30 och hon stannade till 11:00 och lekte, lite mjukstart efter helgen. När jag kom och hämtade henne kände jag först inte igen henne... Hon hade tagit på sig Pippi Långstrumps skjorta. Ett annat barn var polis. Och killen Lukas hade prinsessklänning. På tisdagen fick hon stanna lite längre och äta lunch också. Lax, potatis och sås hade de fått. När jag kom och hämtade henne höll hon precis på att ställa sin tallrik på matvagnen. Jösses så stor hon såg ut i det ögonblicket. Sen ville hon gladeligen gå och tvätta händerna som fröknarna sagt åt barnen. Lilly var nog den enda som ville. Det var nog väldans spännande med små handfat i hennes höjd. Såklart. Hon hade redan fått tvätta händerna en stund innan efter att de gjort handavtryck på en stor tavla, så hon visade mig var man skulle gå och tvätta händerna. På onsdagen var det lek och lunch. Idag lekte de med lera. Torsdagen blev ännu lite längre då fick vara utomhus med alla barnen och sedan även stanna för att sova efter lunch. Fröknarna sade att hon gillade att vara ute, jo det har vi märkt. Hon kan traska omkring och titta på allt möjligt. Nästan hur länge som helst. Direkt efter lunchen lägger sig barnen, tänk att de kan sova sådär på madrasser i ett och samma rum alla barnen. Hon hade gnytt lite lite grann innan hon somnade, men med sin egen snuttefilt och napp kom hon till ro och sov i 1,5 timme. Så orolig jag var under den stunden när jag inte visste hur det gick för henne. Och så gick det så bra. Fredagen avslutades med utomhuslek, lunch och sovstund också. Sen var andra inskolningsveckan slut.

Veckan som gick var ju ganska kall så vi avrundade med att köpa en tjockare vintermössa till lilla damen. En riktig varm och gosig sak som nog också ska vara smidig för fröknarna att sätta på när de ska leka ute. Lilly själv gillar den massor och är väldigt hjälpsam när den ska på.


Spännbandet i nacken gör att den sitter perfekt. Mössan Hugo från Sätila finns här i nätbutiken Oii.

11 kommentarer:

  1. :-) undrade just hur det skulle gå med sov-stunden - men det gick ju galant! Kram Y

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo sovstunderna har ju inte varit att leka med fram tills hon blev ett år, så du förstår kanske min oro ;) Sen hon började bara sova en gång om dagen efter jul/nyår har det faktiskt blivit ännu smidigare även med dagssömnen. Skönt när det går smidigt.

      Radera
  2. Om du ska ha henne i baksätet ett tips att köpa såna där speglar som finns bla på Biltema så ser du henne hela tiden!

    :)
    Söt hon är i sin nya mössa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset Karin! Det ska jag göra direkt!!

      Radera
  3. Söta Lilly, som en liten nallebjörn!
    Hoppas ni får en riktigt bra vecka!

    Största bamsekramarna till er

    SvaraRadera
  4. Heeej. Hoppas allt är bra och att helgen varit skön. Vad härligt att hon funnit sig så bra på förskolan. En trygg o harmonisk tjej. Kram Sahra

    SvaraRadera
  5. Vilken söting.

    Bra tips. Bra vintermössor som sitter bra och inte är för klumpiga är svåra att hitta.
    Ska kika på den här... :)

    SvaraRadera
  6. Jag praktiserar på Loppi och skaffade en blogg där när jag började. Midlashus är den "riktiga" ;)
    Om du vill kan du läsa på midlashus istället :)

    SvaraRadera
  7. Vilka äventyr hon är med om lilla fröken!

    Kram

    SvaraRadera
  8. Härligt att allt gått bra med inskolning! Jag har förstått att det ibland inte är det enklaste!

    SvaraRadera
  9. Vilken sötnos Lilly är! Och vilket fantastiskt fint namn!
    Vi var tvungna att ha vår dotter bak (pga.airbag). Jag tyckte det var riktigt jobbigt till en början, men när hon blev äldre fungerade skitbra! Jag skulle inte fixat det utan spegel som köptes på Babyproffsen, ett riktigt bra hjälpmedel!
    Tack för de fina kommentarerna!
    Kram

    SvaraRadera