onsdag 23 mars 2011

Stickad syrenlila klänning

Syrenlila klänning i lin och angora.
Hos Astrids Garnshop finns både sött och tufft. Denna syrenlila söta klänning har min mor stickat till Lilly och mönster och garn är från Astrids garnshop. Klänningen är stickad med två trådar lin i ljus syrenlila och en tråd mohair i mörk syrenlila. Mönstret är egentligen väldigt enkelt. Upptill stickas rätstickning och nedtill slätstickning. Mamma virkade också runt halskanten för att det skulle bli en jämnare kant. När mamma levererade klänningen hade hon hängt den på en gammal galge, en trägalge med vinrött virat plastband runt. Jag tyckte det passade så fint till klänningen på något sätt.
Vacker klänning i enkelt mönster, här är det garnet som talar.

7 kommentarer:

  1. Söt klänning till gullig liten tjej! Din mamma är verkligen superduktig med stickorna.....och snabb!

    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  2. Ah så söt! Jättefin färg. Nästa bebis får allt bli en tjej så att jag kan få frossa i klänningar ;)

    kram / kristina

    SvaraRadera
  3. Hej Linda!

    Vilken söt klänning och en ljuvlig färg. :) Din mamma är rent magisk med stickorna och gör så mycket fint. :)

    Visst är det ljuvligt att vårsolen värmer så gott. Man kan inte annat än njuta.

    Underbara bilder på Lilly i inlägget nedan. Hon är ett sådant charmtroll. :)

    Tack för dina fina ord Linda. De värmde gott ska du veta. :)

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  4. Så underbart fin klänning! Färgen och formen och allt. Superfin :-D Lilly kommer ju att bli helt bedårande söt i den. Jag har varit hemma hos mamma och letat beskrivningar på klänningar som jag hade som liten. Hon ska nog allt få sy och sticka åt sitt barnbarn ;-) Själv är jag ju världelös på det.

    Så roligt att Lilly ställer sig upp nu, nu får du ingen lugn stund Linda. Hihi.. man får otroligt mycket motion vare sig man vill eller inte. Nelia ställer sig mot allt som finns och hon går också längs möbler och andra saker. Nu kryper hon ju också. Men det är bra tycker jag :-) Mormor köpte en lära gå vagn till lillan och den kom nu i veckan. Fast hon är än för osäker för att kunna gå med den.

    Näe.. det blev inte det huset. Annars var det PERFEKT! Fast som du säger så kommer det nog ett hus som ska bli vårt någon gång :-)

    Hoppas ni får en fin kväll!

    Kram Sara

    SvaraRadera
  5. Hur söt som helst. Din mamma är grym på detta med handarbete :)

    SvaraRadera
  6. Hej Linda, nu har jag skojat lite med din markisfråga, jag fick sån inspiration :))) Kolla på kvällens inlägg så ser du massa godis. Hoppas du hittar vad du söker,

    kram Karin

    SvaraRadera