måndag 1 november 2010

Små godbitar

Ballerina-kladdkake-bollar. (Mobilbild: Allt och/eller Inget)
Jag fick så smaskiga små godbitar när jag var hos Ninni på stick- & virkjunta förra veckan. De var så goda att jag bad om receptet och jag kunde inte hålla mig längre än till idag från att baka dessa godbitar. De är förvånande enkla att göra. Tog dock lite tid när de skulle doppas en och en i smält choklad.
Ingredienser till cirka 30 stycken bollar:
2 pkt Ballerina kladdkaka
2 msk philiadelpiaost
200 gr mörk blockchoklad
Mixa kexen i en matberedare till små små smulor. Blanda i philadelphiaost så konsistensen blir lagom för att forma degen till bollar. Forma bollarna så stora du önskar. Jag tog 13-15 gram deg till varje boll och fick cirka 30 stycken. Smält choklad i vattenbad och doppa sedan kulorna i chokladen, eller använd två matskedar för att "dränka" bollen i choklad.
Tack Ninni!

2 kommentarer:

  1. Va fina de blev :) är det en liten silverkula på dem också? Jag började också med sked men tog en gaffel och det gick snabbare. Vad smart att lägga det på bakpapper :) halva mina kulor satt kvar på tallriken när chokladen stelnat hihi. Jag hittade receptet på www.emmashusbestyr.blogspot.com eller kanske blogg.se. En söt blogg. Kram på dig

    SvaraRadera
  2. Ninni:
    Japp det är en silverkula på toppen också. Det var mest för att dölja hålet som blev efter att jag lyft bollen från chokladbadet till plåten med en provsticka :) KRamis

    SvaraRadera