söndag 13 juni 2010

Farligt goda kolakakor





En farligt god kaka.


Dessa kola-kakor var min favoritkaka under min barndom. Det är fortfarande en kakfavorit men jag har inte ätit dom på herrans många år. Av någon anledning kom jag att tänka på dessa kakor för några veckor sedan men kunde då tyvärr inte hitta receptet, och dessvärre inte mamma heller. Nu har jag lyckats få receptet av min barndomskompis Frida; det var hennes mamma som ursprungligen bakade kakorna när vi var småttingar. Vågar du baka kakorna; de är farligt goda!?

3 hg margarin
3 dl havregryn
1 ägg
3 dl socker
5 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver

Blanda alla ingredienser till en fast deg. Fördela cirka 1 msk per folieform och tryck ut. Passa dig för att smaka degen, den är beroendeframkallande ;)







Grädda formarna i 175-200 grader i 15 minuter. Under tiden kokar du en kolakräm som sedan ska fyllas i formarna. Blanda följande i en gryta och sjud i några minuter.

150 gr margarin
2 msk kakao
6 msk grädde
3 dl socker
1 msk mjöl

När kakorna bakats i 15 minuter läggs 1 msk kräm på varje kaka och bakas igen tills krämen börjar puttra.

Nu ska jag njuta av en nybakad kaka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar