tisdag 31 januari 2012

När man vill köpa hela PoP

Inför vår- och höstsäsong får jag alltid stort sug att förnya garderoberna. Sådär så jag skulle vilja köpa hela butiken ni vet. Familjen var på Polarn & Pyret och spanade förra veckan, hade några rabattkuponger som vi tänkte "tjäna" lite pengar på. Min velighet tog dock över och det hela slutade med att inget kunde inhandlas. Vi hittade alltså alltför många plagg som vi gillade och då blev det så svårt med matchningen i mitt huvud. I detta läge är ju hemsidor, bilder och internet fantastiskt. De senaste kvällarna har jag nu suttit och flyttat runt bilder hit och dit för att hitta möjliga kombinationer. Ungefär som att leka med klipp-dockor för att hitta möjliga kombinationer på ett begränsat antal klädesplagg. För även om jag skulle vilja har vi ju inte möjlighet att köpa hela butiken.

Hur gör du när du hamnar i en sådan situation? Såhär gör jag. Ibland i alla fall. Det känns bra för lugnet att ha tänkt i genom det hela innan.



1. Jag spara ned bilder av alla aktuella plagg i alla färger jag velar mellan.





 2. Jag utgår från en nederdel, i detta fall de röda jeansen och ser vilja överdelar som passar denna nederdel. När samma överdel förekommer i flera färgställningar tittar jag först på detaljer som kan vara avgörande; i detta fall väljer jag hellre det röda kantbandet mot Lillys ansikte istället för det rosa bandet som är på volangtröjan. Eftersom jag då valde volangtröjan i blå/vitt tänker jag att det kan vara roligt att ha tröjan med trycket i röd/vitt istället.




 3. Här utgår jag från den blå byxan och tittar på vilka överdelar som kan passa dessa. Att sätta den blå/vita volangtröjan till dessa byxor såg jag direkt i butiken att det inte var ett alternativ för de blåa tonerna stämde inte överens. Kvar är då tröjorna med tryck och de klassiska upphottade randiga PoP-tröjan. Att jag inte har med det blå alternativet på den randiga tröjan är för att jag tyckte det blev för pojkigt. Att jag slutligen inte ringade in någon outfit här beror på att vi faktiskt tyckte att alla blev lite grabbiga. Blåa nederdelar har hon ju ändå i form av klassiska jeans. Poff, vad mycket som föll bort tack vara att man leker med bilderna lite.







4. Över till tajtens. Enkelt och enhetligt med rött+röd/vitt eller blått+blå/vitt. Eller kul att bryta färg på överdel och underdel. Eftersom valet verkar falla på röda jeans kanske tajtsen i blått kan utöka kombinationsmöjligheterna. Här gillar jag blått+blått/vitt bäst vilket ser så fräscht ut på vår och sommar. Det är ju en klänning och därför blir det ju heller inte grabbigt trots färgen. De blå tajtsen kan ju även vara en neutral bas till en jeanskjol i sommar.





5. De fjorton plaggen är nu nere i antalet fem. Och kan då se ut såhär.






6. Med ett tillägg av den upphottade klassiska randiga tröjan i blå/vitt har vi även möjlighet att tillsammans med de blå tajtsen hänga en jeansklänning utanpå. Plus att den även funkar till de röda byxorna. Och några matchande strumpor till kommer nog förenkla morgnarna när vi ska till förskolan.



Nu när jag äntligen känner mig redo att använda rabattkupongerna märker jag att 10-%aren på ett helt köp går ut idag. Tänk vad fantastiskt att man kan bli räddad av en nätbutik.

9 kommentarer:

  1. Shit. Är du sann? Alltså vilket otroligt genomtänkt strukturerat sätt. Pop är ju inte billigt så det är ju smart. Men jag är nog lite mer impulsiv. Dessutom efter två killar finns det väldigt lite blått i mollys garderob. Så det har varit ganska enkelt. Även om jag nu när hon är äldre tycker det är jättesnyggt. Men hon vill inte ha blått. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag skrev, bara ibland. Men det är för att lugna mig i mitt val :) Såklart att man vill ha mest tjejfärger efter massor av killkläder. Kram

      Radera
  2. Jag kan bara säga att jag ÄLSKAR PoP. Mina ungar har varit PoP-randiga i alla tider. Men nu är det stopp. De vägrar randigt. Till min stora sorg.... Men det är klart 15-åringen får man ju förstå. Och de andra också antar jag... Är väl bra att de har en egen vilja och stil då...antar jag.... :)
    Kramar Kicki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi, visst är det bra med lite egen vilja! Och självklart förstår man femtonåringen :)

      Radera
  3. Wow - vad imponerad jag blir av detta! Klockrent tänkt! Håller med dig om att man lätt lockas att köpa ALLT nytt när vårnyheterna dyker upp. Vilket ju blir alldeles för kostsamt tyvärr. :( Men det här ska ska prova framöver!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du gillade tänket och ska prova framöver. För mig fungerar det bra för man går liksom igenom möjligheterna och sedan är det lättare att bestämma sig. Lite svart på vitt liksom. Kram

      Radera
  4. vilken fin vårkollektion de har!

    Kram Louise

    SvaraRadera
  5. Men himlarns så duktig och organiserad du är! Jag brukar vara rätt organiserad men inte när det kommer till just barnkläder, jag bara köper och köper.. Men önskar att jag kunde tänka efter lite före så att det inte hamnar massa plagg som inte går att matcha i garderoben, och billigare för plånboken skulle det också bli :) Jättefina våroutfits du valde också!

    SvaraRadera
  6. Så jädrans smart!! Gillar kombinationerna du valde!

    Jag tycker det jobbigaste med barnkläderna är att man får från olika håll. Någon tycker att knalliga färger är fina, någon gillar pasteller och någon köper jordiga toner. Och så har man en garderob som är supersvår att matcha.
    Ett lyxproblem helt klart.

    Jag beställde lite söta saker på HM i torsdags då de fick in nyheter. Det blev en supersöt prickig bikini i blått, en nyckelpigeklänning, ett blåprickig blus och rosa shorts med nyckelpigeskärp. Lite samma tänk där =)
    Marinblått är bra för det fungerar ju till ljusrosa och rött.

    SvaraRadera