tisdag 18 oktober 2011

Att klippa till

Tyget är från Designers Guild och heter Satinato i färgen aqua.


Jag är mitt uppe i att klippa till tyg. Tyg till gardiner i sovrummet. Gardiner som väntat på rullen i cirka ett och ett halvt år. Jag hade tänkt att sy dom de sista gravidveckorna när jag väntade Lilly, men det blev aldrig av. När Lilly väl kom till världen blev det heller inte av. Nu äntligen har jag fått tummen ur och ta tag i tygrullen. Tygrullen med elva meter tyg som ska räcka till fyra längder som jag sedan ska sy ihop till två breda längder. Tro att jag är nervös för att klippa fel... Jag har mätt hela eftermiddagen. Först kontrollerat tyget och mätt totala längden på rullen. Sedan mätt varje längd. Och kontrollmätt varje längd. Nu när Lilly somnat för kvällen ska jag sätta saxen i tyget och klippa.

Tyget är ett mörkläggningstyg som ska kunna dras för fönstret och altandörren på natten. Det ska bli skönt att slippa skenet från gatlyktorna som lyser in mellan persiennerna. Dagtid ska fönstret täckas med ett skirt tunt benvitt tyg som ska släppa in solljuset sådär lagom.

Gardinerna fästes i dubbla dragskenor i taket som är monterade bakom en kornisch som byggts ned från innertaket.  Bakom kornischen sitter en ljusslinga och att bara ha fått upp de vita längderna ger redan en härlig känsla till rummet. 

12 kommentarer:

  1. Aha då kanske du kan klippa lite till mig oxå då- som saknar gardiner i ena fönstret;) Kram Johanna

    SvaraRadera
  2. Vad skönt att du tar tag i att äntligen sy gardinerna. Jag vet det händer att sånt blir liggande:)
    Låter som att det kan bli väldigt bra! Ska bli kul att se resultatet senare.

    Kram Helena

    SvaraRadera
  3. Ooo så spännande att få se resultatet. Hoppas klippningen går bra!

    SvaraRadera
  4. Oh lycka till med klipperiet och gardinerna. Det blir nog toppenfint när det är klart.
    Jag ska ta tag i liknande projekt i helgen. Gardiner till våra stora fönster i vardagsrummet. Snacka om att jag gruvar mig. Att sy är inte riktigt min grej.
    Hoppas du visar bilder på det färdiga resultatet sen. Nu blev jag ju nyfiken. ;)

    SvaraRadera
  5. Lycka till med det där, inget jag skulle klara av :)
    Dock kommer det att bli grymt, har liknande arrangemang hos oss, fast jag kör tre lager, två sammetsgardiner och en tunnar längst bak så att man kan variera ljusinsläppet efter behov.

    Kram Mrs G

    SvaraRadera
  6. I det fina tyget kan det vara värt att mäta en gång för mycket. :)
    Lycka till, ska bli spännande att se resultatet.


    Kram
    E

    SvaraRadera
  7. Blir säkert jättebra! Ska bli kul att se resultatet!

    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  8. Men så duktig du är. Jag kan inte sy och skulle inte drömma om att klippa i ett sådant fint tyg :-)

    Ha en bra dag

    SvaraRadera
  9. Åh, vilket bra tyg! Precis ett sånt letade jag efter i somras. Men jag hittade liksom inget fint så det var ljusa sommarnätter som gällde :D

    Lycka till!
    Stor kram

    SvaraRadera
  10. Blir säkert toppen när du väl klipper till.

    Kram Kia

    SvaraRadera
  11. Svar: Sängbordet hittade jag på en antikhandel uppe i Dalarna. Damen skulle bara ha 50kr för det så det va ingenting att tänka på, bara att slå till. Det är så otroligt praktiskt med lådan och den lilla hyllan under, får plats med det mesta som behövs.

    Synd att dom inte finns kvar hos dina föräldrar..

    /Johanna

    SvaraRadera
  12. Ser fram emot att få se resultatet! ;)

    SvaraRadera