onsdag 23 oktober 2013

Björkskogar och blåklintsdoft

På mitt handfat; Nordic Birch från Urtekram.


Dom har låtit sig inspireras av nordiska björkskogar och blåklintsdoft. Örterna är från eget ekologiskt örteri. Deras passion är enkla och ärliga vårdprodukter, ekologiskt certifierade, veganska och utan onödig kemi som parabener och annan syntisk konservering. Gillar du som jag ekologiska produkter? Då vill jag verkligen tipsa dig om Urtekrams produkter och ett stort utbud av dessa hittar ni på Lyko.se.

Utseendemässigt finns det ju snyggare förpackningar att ställa på handfatet. Men, i takt med att familjen här får fler och fler händer som gärna vill ta tvål och tvätta sina små händer själva, och gärna stå en extra stund och leka med vatten och tvål, känns det viktigt att det är ett innehåll som är lite mildare än många andra tvålar som man köper med sig från matvarubutiken.

Jag har inte full koll på alla tensider men en sak som jag vet är att min hud inte är förtjust i SLS och därför har jag slutat med denna tensid sedan många år tillbaka. Sodium lauryl sulfat (SLS) och Sodium laureth sulfat (SLES). Om jag använder en tandkräm innehållande SLS får jag stora blåsor i munnen. Bara det säger förmodligen lite om hur starkt denna sulfat är. Men tydligen är den billig..., och därför vanlig i många produkter, i sådana som vi vill ska skumma. Det är också på grund av avsaknaden av SLS/SLES som mildare produkter inte ger samma kraftiga skum när man ex.v. tvättar håret. För många år sedan tyckte jag att ett schampo var dåligt om det inte skummade rejält. Idag vill jag inte använda dessa schampo; varken för min egen del, eller mina barns, och heller inte för miljön.

Så ja tack, gärna en tvål som är mild för mina barns små händer.


Ovan tvål innehåller istället en sulfat som heter Sodium Coco sulfat (SCS) och ska enligt vad jag läst inte ha samma negativa påverkan varken på miljö eller människa. Ni kan läsa mer här om ni är intresserade. Ni kan också läsa mer om Urtekram och deras Ecocert här.


4 kommentarer:

  1. Du har så otroligt fint badrum och de där produkterna verkar kanonfina ju. Älskar att ha nytt och fräscht :) kram och fin helg

    SvaraRadera
  2. Det här var nytt märke för mig. Det ska jag kolla in närmare när jag får en ny dator. Kul att hittat din blogg :) ha en fin söndag. Living by Miriam

    SvaraRadera
  3. Hej, ville bara titta in och önska dig en fin start på veckan :)
    Kram, Marie

    SvaraRadera
  4. tack ja vi försöker kämpa och ta en dag i taget.
    men det är tufft
    kika gärna in på mitt bloggtips
    önskar dig en fin dag
    kraam

    SvaraRadera