måndag 18 februari 2013

Lyx eller budget: bordslampa


En för sju tusen och en för sju hundra, vilken är vilken tror du? 



Om jag fick välja en lampa helt fritt skulle jag utan att göra fler efterforskningar välja en Flos Spun light. Det är bara en dröm jag har. Helst en golvlampa men en bordslampa skulle duga det också. Jag är liksom lite kär i Flos armaturer. Mina Miss K gillar jag skarpt men det utesluter inte en Spun Light.

Häromdagen när jag surfade in på Hemtex så jag något ganska likt skymta. Jag blev nyfiken och kikade närmare. Det visar sig att By Rydens har gjort en liknande variant eller kopia eller vad man nu säger. Vi vet ju inte om By Rydens hade Spun Light i åtankt när de designade sin Becka. Det kan man ju aldrig veta. Hur som helst är dom ganska lika.

Den stora skillnaden är att en kostar sju tusen (39 cm hög) och en kostar sju hundra (38 cm hög). Jo de vänstra i bilden ovan är från Flos och den högra är från By Rydens. Och det är Flos-lampan som kostar tio gånger mer än den andra. Är prisskillnaden motiverad?

Om priset är motiverat vill jag nog inte påstå men jag väljer heller inte att köpa den billiga varianten bara för att ha nästan en Flos. Nä då sparar jag hellre i tio år och köper min drömlampa då. Det fina med Spun Light tycker jag är att den är så maffig och nätt på samma gång. Den ser maskulin ut men har ändå mjuka former. Även om den är mörk ser den sval ut. Jag tycker nog inte att By Rydens har lyckats med detta i sin Becka. Foten ser väldigt tung och klumpig ut tycker jag. Men som med allt, smaken är olika. Och det är väl för väl det för annars hade ju liksom utbudet inte fortsatt att utvecklats.

Vilken väljer du? (Bilder: www.rum21.se och www.hemtex.se)

4 kommentarer:

  1. Jag skulle nog helst välja som dig. Håller med om att den lampan är mycket nättare och snyggare. Men sen är jag också ganska otålig....
    Men den som väntar på något gott! ;)

    Ha en fin dag! kram

    SvaraRadera
  2. Men hjälp! Jag tror att jag har en sån på vinden. Köpt på ROOM för massa år sen, måste kolla.. Det blev ju så fint med svart skärm, vi har alltid haft vit?!?

    Sv: Sitter som berget överlacket. Två lager loreal och sen essies matt. Minst tre dagar, fläckfritt (om man inte står i disken non-stop)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä Anna vad är det du säger! Skäms på sig ;) Inte på vinden. Gå nu genast och kolla om det är en Spun Light... du kanske rent utav vill sälja den :)

      Det där överlacker verkar ju toppen. Och om du som är bästa matlagerskan/bagaren säger att det sitter, då tror jag det klara en och annan disk. Tack!

      Kram Linda

      Radera
  3. Jag tycker den vänstra var snyggast. Men jag skulle aldrig betala så mycket för en lampa. Tänk vilka hutlösa priser det finns så fort det är en känd formgivare, designer, märke och sånt. Tur det finns billigare varianter för oss med lite sämre ekonomi.

    SvaraRadera