fredag 31 augusti 2012

Valter växer



Ett halvkilo på en månad. Så visade vågen idag på BVC. 6280 gram och 65,2 cm lång. Nu ligger han lite över medelkurvan på längden och ett streck under på vikten. Men så har han ju varit sjuk också. Det viktigaste är att de inte går ned i vikt säger vår BVC-sköterska Tina. Och det hade han inte gjort, varken sen förra BVC-besöket och inte heller sen vägningen på barnakuten förra helgen.

Det är verkligen helt ofattbart hur snabbt bebisar kan växa. Det är nästan så man borde se det om man tittar riktigt noga på dom. 15 cm på fyra månader. Nästan 16 cm. 16 genom fyra är 4. Fyra cm på en månad. Alltså 1 cm i veckan. Vilket blir ca 1,13 mm om dagen. Jo. Det är nästan så man borde se det.

Det finns alltså hopp om att denna killen kommer växa i sin vinteroverall. Det gör nog det. Han har fått en riktigt mysig overall från Polarn & Pyret. En "tjock-overall" som jag säger. Alltså en stoppad overall. Han kommer nog behöva en sådan eftersom han kommer vara tvungen att sitta upp mycket tidigare än Lilly på grund av att vi nu har en syskonvagn. Lilly klarade sig med sin windfleece nedbäddad i vagnen hela vintern. Dock var hon ett kvartal yngre när det var vinter och var nöjd med att ligga ned. Valter kommer antagligen vara mer nyfiken på snön och kommer få sitta i syskonsitsen på Phil & Teds som inte är så ombonad som en "riktig" kärra. En tjockoverall tyckte jag därför att killen kommer behöva och jag köpte den samma dag som den kom in i butiken på PoP. Det blev ett sådant där tillfälle ni vet då man känner att det nog verkligen var meningen att jag skulle köpa just den overallen. Jag hade frågat efter den en vecka tidigare och visste att den skulle dröja drygt knappt två veckor till. När jag var där av en annan anledning frågade jag ändå, och jo. Dessutom hade jag samma dag fått sms om 20 % rabatt på en vara. Utan tvekan köpläge.

Gillar den skarpt. En blå färg som är både klar och dämpad på samma gång. Och tyger är både matt och glansigt på nåt skumt sätt. Dessutom är den fluffig och följsam. Precis som en bebisoverall ska vara.

Det där med storlekar skulle nog kunna ge mig hjärtinfarkt en vacker dag. Hur ska man veta hur stor sin bebis är om ytterligare fyra månader när snön kommer. Inte vet jag. Chansa är nog det enda. Och jämföra lite. Lilly hade 68 på sin overall, men så var hon ett kvartal yngre också sin första vinter. Ett kvartal. En storlek. Borde bli bra. 74.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar