måndag 16 juli 2012

Snabbfrallor


Frallor som går snabbt och enkelt att baka.


Jag är inte så mycket för att äta smörgås om det inte är hembakat bröd. Och det hör inte till vanligheterna att jag bakar bröd. För några veckor sedan kom mamma med ett gäng brödkakor (hålkakor) och sen dess har jag ätit bröd nästan varje dag. Idag var brödkakorna slut tyvärr. Så för att slippa äta köpebröd testade jag att baka några snabba frallor som jag hittat på min mammakompis Fridas blogg. Hon i sin tur hade hittat receptet här.

75 gr jäst
50 gr smör
5 dl vatten
1/2 msk salt
1 msk socker
12 dl vetemjöl special


Smula jästen i en degbunke. Smält smöret, häll i vattnet och värm tills det är 37 grader (40 om du har torrjäst). Häll degvätskan över jästen och rör om tills den har löst sig. Häll i socker och salt. Arbeta in mjölet, lite i taget, tills det blir en smidig deg. Knåda degen för hand i 5 minuter . Dela degen i 20 bitar. Rulla tills bullar och lägg på bakpappersklädd plåt. Låt jäsa under bakduk i 15 minuter. Grädda frallorna i mitten av ugnen i 250 grader i ca 7-8 minuter.

(I receptet står enbart vetemjöl. Jag tog istället 7 dl grahamsmjöl och resten vetemjöl. Jag tror nog att det skulle räckt med 5 dl graham och resten vete. Låt ditt smak och tycke avgöra hur du vill göra.)

2 kommentarer:

  1. Visst är det gott med hembakat? Det skulle man göra så mycket oftare. Det här kanske jag skulle ta å prova.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Tack för receptet! Ska testas. Gillar inte heller köpebröd - om det inte är från ett riktigt härliga bageri.

    SvaraRadera