lördag 21 juli 2012

Bergormrot i trädgården



Bergormrot (Bistorta affinis)


Vi planterade dom för cirka 11 månader sedan och de har redan vuxit till sig såhär fint. Bergormrot. Bladverket breder ut sig som en marktäckare och blommorna är cirka 20 cm höga och skiftar från vitt till mörkrosa. Jag skulle vilja påstå att den är riktigt snabbväxande. Såhär glest satte vi plantorna i fjol och nu ser man inte jorden emellan plantorna. På knappt ett år alltså.

Bladen såg lite tråkiga och skräpiga ut i våras innan dom kom igång men ganska snabbt blev det sen grönt och väldigt fint. Och det finfina är att de står sig såhär fina ända in på höstkanten.

2 kommentarer:

  1. Bra trädgårdstips! Och tack för instagram-tipsen, jag var så ny på det då så jag hade inte upptäckt att bilderna fanns i min vanliga kameraroll. :) Jag loggade in på webbversionen och trodde att jag kunde spara ner bilderna på datorn därifrån, fel av mig. Ha en fin dag! Kram

    SvaraRadera
  2. Mysigt trädgårdstips!! Jag gillar blommorna!
    Kram

    SvaraRadera