torsdag 31 maj 2012

Vit vardagsduk i vax

 Vit vardagsduk i vaxad linneväv.


Jag har märkt att ekbordet torkar ut ganska snabbt när man torkar mååååånga gånger på träet varje dag. För att skydda bordet, men även för att få ett ljusare intryck i vardagsrummet, lade jag på en vit vaxduk. En sån där ni vet som liksom ser ut som linnetyg. Jättefint är det. Men nu är jag istället rädd om duken och därför har det dessutom hamnat tallriksunderlägg ovanpå duken. Knasigt va.

Jag tror nog att jag lade duken på fel håll i början när jag lade den icke vaxade sidan uppåt. Jag tog ju den finaste sidan upp, man är ju van att ta rätsidan uppåt. Men om man spiller flytande på den sidan kommer väl det att gå in i tråden gissar jag. Duken skyddar ju fortfarande bordet på detta sätt men jag vill ju inte behöva tvätta duken stup i ett. Det är ju därför jag köpte en avtorkningsbar duk. Nu har jag istället lagt den vaxade ytan uppåt. Vilket är rätt tror nu, hur gör ni?



Vit vaxduk Maya från Himla.





Skyddande tallriksunderlägg från Ikea.





Det allra finaste på bordet; förgätmigej som min dotter plockat till mig när hon var ute med farmor.

12 kommentarer:

  1. Åh så fin den var, tack för tips! Jag är ute efter en snygg vaxduk till trädgården och denna skulle passa, kram

    SvaraRadera
  2. Det där kallar jag en stilfull vaxduk!
    Kul att kunna förändra med små medel.

    Kram Lina

    SvaraRadera
  3. Supersnyggt och praktiskt. Själv har jag en jättefin bordsduk som jag lagt en bordsplast över. Så skönt bara att torka av! Kram Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bordsplast, vad är det för nåt och var köper man det? Det låter ju toppen!

      Radera
    2. Köpte i höstas på Åhléns det är som vaxduk fast den är helt genomskinlig. Fanns då att köpa på metervara. Har en duk som jag fick tvätta jätte ofta förrut och vissa fläckar är ju helt omöjliga att få bort. :)

      Radera
  4. Jag tyckte duken var jättesnygg,har inte haft någon själv men vet andra som har. Men nog borde den vaxade ytan vara överst! Till vardags iallafall! Kanske kan vända den till finare tillfällen om den andra sidan var finare!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  5. Jajamensan... det är den vaxade sidan som ska vara uppåt! Tycker inte det gör något att lägga underlägg ovanpå när man äter för maträtter med ketchup kan faktiskt gå in i vaxduken. Ser finfint ut i alla fall och himla praktiskt!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Den vaxade sidan är den du skall ha som ovansida. Det är den som ska göra livet enklare :-)

    Så fint med en vit duk.

    Ha det gott

    SvaraRadera
  7. Jätte fin duk! Jag vill oxå springa in och önska dig en kanon fin fredag och helg!!

    SvaraRadera
  8. Tjusig vaxduk. Det får det nog bli på köksbordet som har förlorat många hårda matcher mot sonen som bankar med allt han hittar.

    SvaraRadera
  9. Jag har oxå den vaxduken från Himla och den har hängt med i många år - har den vaxade ytan upp och brukar oxå ha tabletter när vi äter - för även fast den är avtorkbar så är det svårt att få bort fläckar med färg i tyvärr..
    Men ruskigt bra kvalitet är det i den - tvättat den ofta! och still going strong

    SvaraRadera