fredagen den 4:e maj 2012

Silkestäcken i sängarna

Silkestäcke från Lord Nelson. (Bild: www.campadre.se)


Efter att först ha kommit på villovägar har nu silkestäckena legat i våra sängar en liten tid. De hade levererats till mitt ombud men utan att skicka avisering till mig. På grund av det skickades täckena i retur efter några veckor. Så istället för att få en paketleverans fick jag en påminnelse om att betala fakturan. Jag skrev ju om detta för ett tag sedan och hur svårt det var att komma i kontakt med Campadre. När jag väl fick tag i dom var de väldigt snabba att skicka täckena på nytt vilket jag var tacksam för.

I mitt inlägg där jag frågade er om ni hade testat silkestäcken lovade jag några er som lämnade kommentarer att lämna ett omdöme om det blev inköp. Nu ska ni få veta vad jag tycker.

Första intrycket av täckena var positivt. De var fint packade i var sin tygpåse. Tyget i täckena var blankt och kändes svalt. Däremot tycker jag att tyget är lite för gräddvitt. På bilden ser set mer vitt ut. Vi har nästan alltid vita påslakan och då vill jag helst ha kritvita täcken för att det ska se riktigt fräscht ut när det är bäddat med vita sängkläder.

Det var maken som fick äran att bädda i de nya täcken första gången. Han sa nåt om att det var svårt att liksom få dom på plats i påslakanet. Jag tyckte nog mest att han verkade lite gnällig och trodde det berodde på att han inte kände för att bädda rent. Eller för att han vet hur petnoga jag är med att innertäcket ska ligga an i alla kanter av påslakanet. Ni vet, exakt och plant ut i vart enda hörn. För så ska det ju vara. Enligt mig.

Men nu kan jag instämma med maken att de faktiskt var svåra att få i påslakanet. Efter att lillebror kräktes i min säng häromnatten blev det byte av sängkläder igår. Och jo, även jag tyckte det var svårt att få dom sådär perfekt på plats.

Är de sköna då? Både ja och nej. De är skönt värmereglerande, på nåt underligt sätt både varmt och svalt på en gång. Men, själva täcken är liksom lite tunga och tunna. Man upplever inte att täcket liksom flyger ovanpå utan snarare känner man tyngden av dom. Och de är inte lika fluffiga de täcken vi haft innan. Så när man bäddat får man ett ganska platt och trist utseende. Jag har faktiskt funderat på att bädda tillbaka våra andra täcken men maken vill gärna ha kvar dessa. Han gillar den svala känslan de ger. Så jag ger det ett tag till. Så illa är de inte.

Rekommenderar jag dom då? Dessa från Lord Nelson finns fortfarande till kampanjpris på Campadre. Men om ni vill införskaffa silkestäcken skulle jag nog kika runt på marknaden om det finns andra fabrikat. Kanske finns det något med lite mer fluff i.

9 kommentarer:

  1. Härligt med nya täcken men synd att dom inte levde upp till förväntningarna..kram och ha en mysig lördag/Diana

    SvaraRadera
  2. Låter lyxigt och skönt! Min dotter är fågeldunsallergiker så det ska jag titta på! Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja då kan det ju verkligen vara ett alternativ!

      Radera
  3. Åhh Linda! Här har man en liten paus i bloggandet och då händer det minsann stora livsavgörande saker hemma hos er. Ett stort grattis till fine, fine lillebror! Vilken sönos! Och jag kan tänka mig att det är en mycket stolt storasyster hemma hos er just nu. :)

    Jag hoppas att ni mår bra hela fina familjen och njuter av er härliga bebisbubbla?

    Stor kram till er alla

    Ps. Och du, blogga och kommentera när du har tid och lust. Vi har full förståelse för att du har mycket viktigare saker för dig just nu. Och vi finns ju alla kvar här. :)

    SvaraRadera
  4. Grattis till lillebror!! :)

    Sv: Ja, jag hoppas det går fort nu. Jag orkar verkligen inte. Känner mig mer än redo att föda barn!!

    SvaraRadera
  5. Är det som vanliga täcken - fast utan dun? Eller vad är speciellt med silkestäcken?
    Kanske en dum fråga .. hahaha!

    Hoppas att ni myser med liten och stora syster!
    Trevlig helg, Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen dum fråga alls. Det är själva stoppningen som är i silkesfibrer; alltså istället för dun eller annan fyllning. Täcket har ett yttertyg i 100 % kammad bomullspercade. Fyllningen är i 600 g Tussah-silke.

      Radera
  6. www.swedesilk.se
    finns i olika viktklasser
    fån 0,5 kg - 2,0 kg

    SvaraRadera
  7. Jag har samma täcke, på vintern är dom för kalla. Men på sommaren är det svalare än jysk natur täcke i bomull, med hästlängder.

    SvaraRadera