onsdag 9 maj 2012

Ny energi



Mys med gosiga kossan (snuttefilten).


Vi klarade oss idag också. Ensamma. Eller ja, vi är ju tre men vi klarade oss utan förstärkning ända tills maken kom hem från arbetet. Lilly var ganska trött eftersom hon bara hade sovit en timma på förskolan och jag var också trött efter att Lillebror har grymtat även i natt. Så efter mellanmål för Lilly och amning för Lillebror satt vi i soffan och läste böcker. "Emma hos doktorn" hann vi läsa några gånger. Lilly är fascinerad över läkare, sköterskor och ambulanspersonal. Hon var själv hos doktorn för en tid sedan och hon var även med när ambulansen kom till vår Kämpe för några veckor sedan. Så fort hon ser ett plåster säger hon "Ont". Hon gillar även att berätta och visa hur doktorn lyssnade på hennes lungor samt visar fingret som hon fick ta blodprov för snabbsänkan i. De där böcker minns till och med jag från min barndom. När Lillebror hade somnat, lade även Lilly och jag oss på dubbelsängen och myste och läste fler böcker. Jag somnade nog i några sekunder.

När maken kom hem åkte jag till Ica. Tänk att det kan kännas som avkoppling att åka till matvarubutiken. Det tråkiga är ju att ge sig iväg när maken kommer hem. Att liksom mötas i dörren. Helst vill man ju vara tillsammans med hela familjen hela kvällarna. Men man måste ju få lite annat gjort också. Och eftersom vi helst inte tar med Lillebror till ställen med stora folkmängder ännu får vi åka växelvis.

Tolka mig inte fel nu. Jag gillar verkligen att vara med mina barn. Men eftersom jag fortfarande är lite ovan vid att "sysselsätta" båda barnen (sysselsättning för Lillebror är ju amning, rapa honom, skumpa i rumpan, hålla in nappen osv) så tar det på krafterna. Idag kändes det till och med som att jag fick ny energi av att åka till Ica. Kanske inte Ica i sig men allt annat. Jag åkte ensam i bilen och spelade så hög musik att jag knappt hörde min egen röst när jag sjöng ikapp med Danny i låten If Only You. Det var första gången i nya bilen som jag spelade sådär högt så man funderar på om det hörs ut. Men idag brydde jag mig inte. Jag öste. På hemväg spelades Euphoria med Loreen. Gissa om det blev lika högt då. När jag skulle svänga av avfarten på motorvägen till oss var låten fortfarande i full gång, så jag åkte en avfart längre fram bara för att få spela färdigt låten sådär högt.

18 kommentarer:

  1. Härligt! Det är de små sakerna som gör det. Tror inte det finns någon som tror att du inte uppskattar dina barn, men ibland behöver man bara lite me-tid, om det så bara är för att åka till Ica! :)

    SvaraRadera
  2. Fina Lilly! Så söt hon är! Känner igen det där med att tycka att det är lyx att åka själv till ica...det kommer att hålla i sig några år kan jag lova!;-)
    Största kramarna till er! Hoppas vi ses snart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi :)
      Jag har messat dig Frida om en dag nästa helg!!

      Kraaaaam

      Radera
  3. Gud vilken fin bild! Känner igen det där med att det är avkoppling att åka och handla:) fast inte nu längre....:) kram Nilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vad glad jag blir! Bilden var en slump - ett klick mellan massa bus :)

      Radera
  4. Alltså...jag är trebarnsmorsa. Jag VET hur mycket man kan längta ut ibland. Det behöver man sannerligen inte ha dåligt samvete för. Det har inget som helst att göra med hur bra man är som mamma. Be inte om ursäkt för att du behöver tanka energi, det mår dina barn gott av att du gör. Även om det just nu innebär en tur till ICA. Ville bara säga det... :) :)

    Kramar Kicki

    SvaraRadera
  5. Jo, jag försöker. Men längtan är stor nu. Sen när man har ont så vill man ju ha ut barnet ännu snabbare :(

    SvaraRadera
  6. Vi är nog måååånga som känner igen oss i detta inlägg. Att vilja vara med hela familjen men samtidigt njuter man av att få någon timma för sig..jag har kommit på mig flera gånger gå och "strosa" på ica:) Lite som att både ha kakan och äta den:) hoppas det är bra med er! Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi, ordet strosa säger verkligen hur man känner sig :)
      Hoppas ni också har det bra! Blir det husköp i B-ryd? Det är ju så fint!
      Kram

      Radera
  7. Haha!! Har läst ikapp lite och skrattade så åt din dag. Ser ungefär ut som min fast jag har lyxen att maken fortf lämnar och Esters dagar varierar från korta till långa. Ibland ammar jag verkligen en hel dag. Namn?! Det blir mer och mer spännande. Jag gillar verkligen Frank eller Frans, men även Tage, Valter och Sixten. (förutom Harry då;) visst är det mkt lättare med tjejnamn?

    Här har vi trots tre veckor inte nått upp till födelsevikt.. Vävning i morgon igen, håll tummarna. Däremot växer han så det knakar på längden, vilket bara gör viktkurvan ännu risigare..

    Ha en fin dag i amma-land. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Skönt att din make kan lämna, det underlättar ju morgonen enormt. Min man kommer kunna lämna ganska många dagar också men när han reser får jag lämna istället. Fast nu fick jag ju lyx ändå när Lillys morfar lämnade istället. Idag har jag o lillebror lämnat Lilly för första gången och det gick förvånansvärt bra. Näe inget namn än... börjar bli lite stressad :) De namn som fortfarande är med är Valter, Frans, Sixten, Edvard, Henry, Harry, Karl och säkert några till som jag glömt nu :) Håller med om att tjejnamn är lättare.

      Jag håller tummarna att viktkurvan ser bra ut imorgon. De sträcker ju liksom ut sig lite i början och det gör väl att de verkar växa mkt på längden i början. Kanske har vikten "kommit ikapp" lite imorgon.

      Hihi, amma-land :) Detsamma!
      Kram Linda

      Radera
  8. klart man behöver komma iväg!
    & sen är jag av den skolan att jag inte tror att det är bra för barnen att vara för hårt knutna till sina föräldrar helller... förskola och skola är toppen, precis som barnvakt.
    tänk, snart kommer du inte komma ihåg hur tufft det kändes i början!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo lagom av allt brukar ju vara det bästa :)

      Radera
  9. :D roligt inlägg. När man bara har sig själv att tänka på känns detta så långt bort men nu förstår jag alla glada mammor man möter på Coop. kram

    SvaraRadera
  10. Vaddå ambulansen kom till vår kämpe? Har jag missat ngt?

    Emma och Tottes skapare har en son som gick i min klass. Deru.
    Kram Sahra

    SvaraRadera
  11. Ja deru, häftigt :)
    Jag har mailat dig.

    SvaraRadera