fredag 18 maj 2012

En dag i förskolans tjänst

Många tandborstmuggar att diska.


Har man sitt barn på förskola i ett föräldrakooperativ innebär det också lite arbete för oss som föräldrar. Anledningen till att vi hjälper till är för att förskolan istället ska kunna lägga mer pengar på barnen och den verksamheten. Till exempel finns ingen vaktmästare utan det är några föräldrar som tillsammans delar på detta ansvar. Hos oss är alla placerade i någon så kallad aktivitetsgrupp; maken är med i trädgårdsgruppen och jag är med i trivselgruppen. Att vara med i trädgårdsgruppen innebär för honom två veckor att klippa gräset på våren och två veckor på sensommaren. Att vara med i trivselgruppen innebär att man förbereder inför föräldramöten och sommarfest osv genom att fixa med fika bl.a. Förutom att vara med i aktivitetsgrupperna ska föräldrarna även vara med på en städdag på våren och en på hösten. Städdagen nu i april var fyra dagar innan Lillebror föddes så istället för att städa då fick vi en uppgift i efterhand. Igår hade vi en dag i förskolan tjänst.

Vi skulle egentligen haft barnvakt till Lilly så att maken och jag kunde fixat allt tillsammans samtidigt men med tanke på Lillys dunderförkylning ville vi inte riskera att smitta mina föräldrar. Istället åkte maken och jag växelvis. Jag fyllde Lillebror med mat och lämnade sedan hemmet i några timmar, tills både jag och Lillebror blev hungriga igen. Jag hade i uppgift att städa barnens skötrum och barnens två toaletter. Att göra sådan där storstädning var för mig ett riktigt träningspass med tanke på hur inaktiv jag varit under min graviditet. Känns inte som jag har en enda muskel kvar i kroppen. Efter tre timmar åkte jag hem för att fylla på med mat både i mig och Lillebror och sen tillbaka och städa två timmar till. Hem igen, och nu var det bråttom. Maken skulle iväg och klippa gräset med sin gräsklipparkompis 30 minuter senare och då skulle vi hinna äta middag också. Maten stod på bordet när jag kom hem så det hann vi även om vi fick äta växelvis eftersom Lillebror var lite kinkig precis då.

Gissa om jag var helt slut efter gårdagen. Huvudvärken följde med hem från förskolan och satt i hela natten ända till eftermiddagen idag trots ett att antal värktabletter och några omgångar i massagestolen. I natt hoppas jag på skönhetssömn. Helst ingen huvudvärk. Förhoppningsvis en snart pigg dotter som sover lugnt. Och så vore det ju toppen om Lillebror vill somna om snabbt efter amningarna i natt också.

Passade på att ta några bilder på förskolan när jag var där. Lilly blev stormförtjust i bilderna när jag visade dom för henne. Tror hon längtar till måndag redan. Följ med på en lite tur på Lillys småbarnsavdelning.




Utklädningshörnan.




Läshörnan.




I ateljén.



Såhär fina konstverk produceras i ateljén.




Kökshörnan.




Och en av barnens lilla söta toaletter som jag städade. Kanske lite svårt att se på bilden hur liten wc-stolen är, men tänk er att en liten tjej som Lilly själv kan sätta sig på toastolen.



  Såhär glad blev sjuklingen när mamma kom hem igen. Röda leggings med knappar nedtill från Po.P. Randig tunika ärvd av Maja.




4 kommentarer:

  1. Så fint det är på eran förskola!! Mina små går också på föräldrakoperat, det har ju sina fördelar men föräldrainsatsen är ren pest enligt mig! :(

    SvaraRadera
  2. Vilken fin förskola Lilly går på, så mysigt det ser ut:-)
    Bra med föräldrarkooperativ tycker jag! Klart man vill att resurserna skall läggas på barnen!
    Vi hade fixardag på dagis förra helgen, det är kul att hjälpa till! Det är en frivilligt, men jag tycker det är en självklarhet!
    Ha en fin lördag!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jisses vilken dag! Förstår att det känns både här och där. Roligt att få se hur Lilly´s förskola ser ut. Arbetsskadad som man är :-) Men det ser fint och mysigt ut!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Vilken söt sjukling! har haft barnen på cooperativ så jo jag vet vad det innebär:) kram Nilla

    SvaraRadera