torsdag 10 maj 2012

Bygget av ny lekmiljö

Nya stora sandlådan på framsidan ska få tak över sig. Hur bra som helst för soliga dagar.


När jag hämtade Lilly från förskolan passade vi på att kika lite mer på bygget av den nya utomhusmiljön på förskolan. Se nu är jag där igen, förskola hit och förskola dit. Vi gick runt och kikade, både Lilly och jag var lika nyfikna. Det dröjer nog två veckor till innan barnen kan leka i alla nya lekstationer, men den som väntar på nåt gott... Förskolan är ett föräldrakooperativ så det är en stor satsning som de gör nu på utomhusmiljön. De har pratat om det tidigare men inte förrän nu har det blivit av. Jag är väldigt glad att de gör denna satsningen nu så Lilly får lite extra roligt när hon leker utomhus. Inte för att hon hade tråkigt innan. Hon är glad bara det finns sand och en spade egentligen.

Stora sandlådan som jag visade tidigare idag hade nu på eftermiddagen fått stolpar runt sig och tydligen ska den få ett tak. O vad bra att de små barnen får skugga när de är ute och leker soliga dagar. Även en rutschkana var på gång på framsidan. Jag gillar att de bygger den i slänten istället för att ha en trapp. Känns som mindre risk för olyckor i en slänt än en trapp.

 Framsidans rutschkana till de små barnen. Utan trapp, visst är det bra?!


På stora lekytan på baksidan av förskolan har de just en sådan rutschkana utan trapp sedan tidigare. Redan första gången jag såg den tänkte jag hur bra det var och att man inte gör på samma sätt på fler ställen. Där det finns en slänt naturligtvis. Hur är det hos er, har de stege eller slänt?

Del av baksidans lekyta. Plattformen som ni ser till vänster i bild är även det en rutschkana utan trapp. Denna storleken större. Det är som sagt en byggarbetsplats nu men jag tänkte att det kan vara skoj att se hur lekparken växer fram.

1 kommentar:

  1. Det ser ut att kunna bli riktigt härligt för ungarna :) Så himla bra med tak över sandlådan också. Heder åt den som har tänkt till där :)

    Kramar Kicki

    SvaraRadera