tisdag 17 april 2012

Överraskad av mineraloljan

En ny liten flaska.


Tack vare eller på grund av graviditeterna har jag blivit smått beroende av oljor. Att smörja en kliande växande mage med gravidolja är ett måste för mig. För fy vad min hud kan klia. Men det är väl inte konstigt med tanke på hur den ska töja sig. Jag är faktiskt glad att den "bara" kliar och inte har gett mig strimmor. Kanske tack vara oljorna. Hur ska man veta det. För mig spelar det ingen roll, jag gillar oljorna ändå. Så mycket att jag inte bara har gravidoljor som denna från Dermamord och denna från Weleda i badrumsskåpet utan även kroppsoljor med härliga dofter från Weleda som inte egentligen är avsedda för gravidmagar. Jag är en riktigt torris, framförallt vintertid. Och det är faktiskt väldigt smidigt att smörja in huden med en olja istället för en kräm. Det enda man måste tänka på är ju att inte ta på sig kläderna innan oljan gått in i huden. Det får man ju i och för sig även tänka på med vanlig hudkräm, men oljan tar lite längre tid på sig.

När jag såg denna lilla flaska för ett tag sedan kunde jag inte låta bli att testa den. Den ska vara bra för torr hud, förebygga bristningar, läka ärrbildning och jämna ut hudtonen. När ansiktet stramade som mest på vårvintern fick denna olja hamna på mina kinder under dagkrämen. Men nu när jag läser lite mer noga om den ser jag att den innehåller mineraloljor... Jag som försöker undvika allt sånt där. Hur kunde jag missa!? Hur nog är ni med att undvika mineraloljor, parabener, ej vattenlösliga silikoner, SLS och andra ondödiga/konstgjorda ämnen?

2 kommentarer:

  1. Kollar aldrig innehållsförteckningen på smink. Köper visserligen inte så mkt skönhetsprylar, men de jag köper provar jag mig fram till. Kör ofta Clarins es det passar min hud. Kan lika gärna bli dior, Chanel. Eller ngt annat. Köper det jag tycker är snyggt och ger mig den effekt jag är ute efter. Fåfängan framför allt. Kram Sahra

    SvaraRadera
  2. Är inte så nog amed att kolla, gillar också House of Lola, har sålt deras kläder förrut :) kram Diana

    SvaraRadera