måndag 23 april 2012

Lyx eller budget - trädgårdsmöbler

Luxembourg från Fermob eller Roxö från Ikea. Ser ni vilka som är vilka? Se svaret längst ned.



Några av bilderna ovan är från möbelserien Luxembourg från Fermob och några är från Ikeas Roxö. Jag gissar att Fermob skulle bli ledsna på mig om de läser min jämförelse men jag kan inte låta bli att se likheterna även om jag också ser att Fermobs möbler har mjukare former och därmed garanterat skönare sittkomfort. Ser ni likheterna eller ser ni mest skillnaderna?

Allt som oftast fastnar jag för "lyxet" och så även denna gång. Fermobs trädgårdsmöbler Luxembourg skulle gärna få pryda vår uteplats i morgonsolen. I svart tror jag. Vi får väl se. Med tanke på prisskillnaden kanske det blir "budget" som står på framsidan i slutändan ändå.

I kollaget ovan är följande möbler.
Översta raden från vänster: Luxembourg sittbänk 3300 kr, Roxö stol 200 kr, Luxembourg däckstol 3700 kr, Roxö däckstol 499 kr.
Nedersta raden från vänster: Luxembourg däckstol 3700 kr, Roxö däckstol 499 kr, Roxö stol 200 kr,  Roxö sittbänk 300 kr.

10 kommentarer:

  1. Hahah då är vi två som fastnar för lyxet:) Men när det gäller utemöbler så tycker jag nog ta budjet!

    Snygga möbler för övrigt!

    kram CC

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte jag. Jag brukar börja med att falla för dyrt, men sen börjar jag ofta fundera över om dessa är så mycket bättre än de billigare. Eller betalar man mest för ett märke...? Det har jag inte någon lust att göra. Då känner jag mig lurad. Fast ibland är det verkligen kvalitetsskillnad och då är det utan tvekan bäst att köpa dyrt. :)

    Kramar Kicki

    SvaraRadera
  3. Jag fastnar alltid för lyx...kramis Diana

    SvaraRadera
  4. Hej Linda!

    Jag är inte någon expert på barrväxter.... men jag tror tyvärr inte att din sockertoppsgran kommer att repa sig om hela plantan blivit brun och barrig. Om det bara varit på några ställen skulle den säkert överleva och du kanske kunde ha klippt bort de bruna partierna, men är hela plantan brun så tror jag chansen är liten att den kommer tillbaka tyvärr.

    WOW... vilket arbete ni lagt ner på att göra stilfulla och proffsiga stenlagda ytor!!!! Inspirerande att se!

    Ha en toppen vecka!
    /Charlotte

    SvaraRadera
  5. ja jag tycker det kan vara svårt att se men sen när man sitter och känner så märker jag ofta skillnad. vi ska ha nya utemöbler till vår altan och jag vill att de ska vara bekvämna , snygga tåliga och billiga ha ha inte lätt! kram Nilla

    SvaraRadera
  6. Jag brukar också fastna för lyx men värt att kolla om det är skilland på komfort. Köpte dyra trädgårdsmöbler till sommarhuset, här i "stan" har vi köpte lite billigare och redan bytt ut efter två år. Är alltid lite lättare att sälja av om det är inte är tokdyra möbler. En bladning hamnar det nog på till slut ändå.
    Ska bli spännande att höra om du testar Fermobmöblerna, har sett dem många gånger men inte testat.

    SvaraRadera
  7. Ja det gäller nog att känna in sittkomforten om det är en plats man ska sitta mycket på .......sen är en viktig grej att titta på hur stolarna går att stapla.?! den dagen de ska in för vinterförvaring ......

    Blir snyggt vilka ni än väljer iallafall.

    Kram Pernilla på piazzan

    SvaraRadera
  8. Åh så fina! Visst är de lika, men undrar om de har samma komfort?

    SvaraRadera
  9. Här blir det alltid budget. :) Jag känner mig själv vid det här laget, jag vill ha nytt nästa år (eller i alla fall om två år) så då håller det inte med lyx. Ibland önskar jag dock att jag satsade lite mer på något jag VERKLIGEN gillar som jag kan ha flera år framöver. Motsägelsefullt, javisst! Lycka till med valet. Kram /Nellie

    SvaraRadera
  10. Javisst brukar man fastna för lyxen. Men ibland måste ju vissa funktioner och kvaliteter stå undan för priset medan det ibland faktiskt är värt att spara lite extra :)

    Och så blir jag ju såklart lite nyfiken - hur går det för dig? Hoppas allt är bra!

    Kram.

    SvaraRadera