fredag 13 april 2012

Gissa vikten, vecka 40

 Inte stor men nog är den stor ändå. Vecka 40 (39+2).


Nu är jag inne i vecka 40 och tycker ni inte det är dags att gissa vad bebisen kommer att väga? Det är alltså inte min vikt jag vill utlysa en gissningslek i. Barnmorskebesöket idag visade att SF-måttet inte hade ökat något sen jag var där för tio dagar sedan. Det känns väl sådär att få veta även om jag också förstår att det inte behöver innebära något konstigt. Man tar ju bara så för givet att måttet ska bli större för varje gång man mäter. Bebisen gjorde ju en liten dipp för några veckor sedan men återhämtade sig då till mätningen därpå, så förhoppningsvis blir det likadant denna gång. Alltså att måttet är uppe på samma kurva igen när jag mäter nästa vecka. Om jag mäter nästa vecka... Blodtrycket hade gått upp till 130/80 idag, jag som haft sådär 85/55 - 100/60 i stort set hela graviditeten. Barnmorskan sa att det kan vara ett tecken på att det är nära. Och att kurvan inte ökat kan vara ett tecken på att bebisen sjunkit ned i bäckenet inför förlossningen.

Hjärtljuden slog med 134-136 slag per minut och bebisen tog sig nog en tupplur under tiden vi mätte och tittade idag. Min barnmorska kikade även med ultraljud för att försäkra sig om att huvudet var kvar nedåt denna gång, och det var det.

Jag känner mig inte riktigt redo ännu för förlossningen. Och jag har ju faktiskt nästan en vecka kvar som jag blivit lovad. 19 april, på torsdag, är beräknat förlossningsdatum. Har nog några saker jag behöver hinna fixa innan bebisen kommer... Undrar om man någonsin kommer känna sig helt redo oavsett vilket barn i barnaskaran det är... Men ibland när klådan på magen är som värst och benen är som mest svullna, när fogarna värker så jag knappt kan resa mig ur stolen och när förvärkarna blir kraftiga så man knappt kan andas, då önskar jag nästan att det sätter igång snart. Men bara nästan.

I morse när jag klädde på mig blev jag lite full i skratt när jag kom att tänka på hur många lager tyg som faktiskt magen täcks med. Hade ni kunnat gissa detta, hihi?? Först stödstrumpbyxorna, sen mudden på jeansen som dessutom är dubbel, sen ett långt mamma-linne för att täcka mudden på byxorna, sen dagens kläder som idag är ett linne från Rosemunde och en kofta från samma märke. Har ni inte testat dessa linnen så gör det, silke är så fantastiskt att ha på sig! Men nog är magen ganska stor avsett fem eller sex lager av tyg.





Magen med sex lager tyg... Ett lager kunde jag i och för sig undvikit kanske men vad kvittar det.




Här är min SF-kurva. Vad gissar du att bebisen väger utifrån detta? Lite hjälp kanske ni kan få av nedan bild, kurvan som den såg ut med Lilly. Och nu har ni bara sex dagar på er att lägga er röst på kille eller tjej! Kolla i högerkolumnen för att lämna din röst.



Det tjocka heldragna linjen sägs väl motsvara ungefär en vikt på 3500 gram efter 40 fullgångna veckor. Lilly föddes 11 dagar över tiden, alltså 41 + 4 och vägde då 3770 gram och var 51 cm lång. 


46 kommentarer:

  1. Linda! Vilken go mage. Innanför är en tjej, 3410 g. Mamma M-B är på väg hit, undra vad hon har med sig för alster idag. Kram, Monika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att höra era gissningar! Vad kul att hon kommer förbi och hälsar på dig, hoppas hon kommer ihåg att överlämna pengarna idag :) Det var så himla skoj att du lagt ut bilder på hennes alster tyckte jag! Ha en fin helg! KRam kram

      Radera
  2. Trodde det var din vikt vi skulle gissa på när jag såg rubriken!;-)

    Med Clara låg jag på den heldragna linjen hela tiden och hon vägde bara 2900...men denna gång tror jag lillebror (hm...kände mig mer säker på lillebror för ett tag sen...hmm...får fundera på det lite till...)väger 3280, precis som Maja & prinsessan Estelle:) Har förresten lillebror nåt namn än? Hjalmar, Elias, Joel, Vidar...???

    Ha det gott söta du!

    KrAm KrAm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi, jag det kunde man tro :) Nä så är det väl, magens storlek behöver inte säga så mycket om bebisen storlek. Det kanske handlar mer om ATT magen ska öka så man vet att bebisen växer liksom. 3280 låter som en utmärkt vikt!

      Kram till er alla!!!!!

      Radera
  3. Tror på en tjej och går på lite högre vikt än tidigare "kommentatörer", sådär 3660 g gissar jag./Susanne

    SvaraRadera
  4. Linda, wow sa fin du ar! Jag gissar pa att Lillysyster :) vager 3250 g.
    Det ar lite roligt att jag var beraknad med Mika till den 20/4 sedan kom hon dock inte forran 29/4.
    Nu hoppas jag inte att dug ar over tiden med 10 dar men visst hade det varit roligt med en fodelsedags-kompis!

    Manga kramar
    L

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Linda!! Vem vet, de kanske blir födelsedagskompisar ändå :) Jag gick ju över 11 dgr med Lilly. Skulle bli 10 nu isf... Vikten låter bra. Inte låg och inte för mycket att klämma ut heller :)

      Radera
  5. Jag har gissat på lillasyster tidigare och vikten säger jag 3580 :)

    SvaraRadera
  6. Du har så himla fin mage. Bara en kula mitt på.
    Jag gissar på lillebror och en sisådär 3700g om h*n kommer på utsatt datum. Och sen 30g plus per extradag :-)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, jag som gärna går över en vecka... då blir det en fyra kilos... vet inte om det är nåt jag önskar :) Kul att du lämnar din gissning!

      Radera
  7. Så fin mage!

    Jag gissar på en pojke med vikten 3480 g.

    Blev också lite full i skratt häromdagen när jag insåg hur många lager tyg jag tog på mig: stödstrumpbyxor, mudden från kjolen (dubbel), långt mammalinne och så en top över det. Man fryser inte om magen iaf ;-)

    SvaraRadera
  8. Magen är stor och fin. Det är övriga du som är så nätt. Du har liksom inte fläskat på dig ngt. Kram S

    SvaraRadera
  9. Åh vilken fin mage du har!! Jag tror att det alldeles snart är dags! Kommer så väl ihåg vad jag väntade och väntade så här på slutet...och vips så var den lilla babyn född!!! Jag väntar med spänning.......ha en fin helg!!!Kram /EvaMarie

    SvaraRadera
  10. Gud vilken härlig mage ! Jag ångrar att jag inte tog mer bilder än vad jag gjorde , har nog fyra stycken eller nåt tråkigt nog :/

    Men visst är det fiint med rosa bilar . Är det den rosa plåtbilen med en etta på som heter Vilac ? Isåfall har Celine en sån också och den är ju såå underbart fin :)

    Åh så du bor i Jönköping, sicken lyx , alldeles för nära IKEa ;)
    Jag tror att butiken hette Krabat om jag inte minns fel , en jätte liten butik med en massa fina saker :) Köpte bokstäverna där också :)

    Ha en härlig helg ! Kraam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gissar att det är denna Celine har http://www.cestlavie.se/index.php?main_page=product_info&products_id=1663, jättefin!!
      Men Lilly fick denna lilla rosa träbil: http://shop.textalk.se/se/article.php?id=7129&art=6288651 Jag gillar verkligen deras bilar.

      Aha kan butiken hetat Krakel? Det är en av mina favoritbutiker här isf :)

      Detsamma! Kram Linda

      Radera
    2. Ja men precis, gud vilken koll du har :) åh vilken söt liten bil ! :)
      Ja men Krakel hette den, du ser ju vilken koll jag har ;) En supermysig butik var det iallafall och jag kommer definitivt besöka den igen :)

      Kraam

      Radera
  11. Du är så fin med magen =) Tänker inte gissa exakt vikt, är så dålig på det, men över 4 kg väger bebis inte :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns skönt att h*n inte kommer väga över 4 kg. det tackar jag för :)

      Radera
  12. Du har en så fin mage. Och jag tror nog att du blir redo på vägen till förlossningen. Det liksom bara blir så. Och jag tror det blir ett lagom stort och mycket vackert barn med en så vacker mamma!
    Tack för underklädestipset. Jag spar det och plockar fram det vid ett senare inlägg. Jag tänker nämnligen tjata lite med om det där med bra underkläder, och hur det kan påverka vår kroppshållning!
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo så är det nog. Nu när du säger det så var det inte förrän just påväg till förlossningen som man blev redo sist heller.

      Vad kul att du vill spara det där med tvätt-tipset med sköljmedlet. Små oviktiga saker kan man tycka men egentligen är det ju viktigt både för miljön och för att behålla sina kläder fräscha längre. Ser fram emot dina nya inlägg om detta!

      KRam

      Radera
  13. Så vacker du är människa!
    Jag drar till med att den lilla väger 3380 gr. Mitt i prick, ska du se :)

    Kramar Kicki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Människa låter så sött :) Ska bli spännande att se vem som gissat närmast sen. Kram kram

      Radera
  14. Alvas mamma2012-04-14 09:09

    Säg till bebisen att stanna kvar i magen några dagar till så vi hinner fika på onsdag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hoppas jag också Matilda!! Vi ses :)

      Kramis

      Radera
  15. Wow, du har nog inte ätit för många bullar iaf!
    Grattis till bebisen, den kanske har kommit!?
    Jag jobbar ju med sådant här (barnmedicin), så jag kan nog gissa ganska bra...

    kramkram till dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nämen å vad nyfiken jag blev nu, skulle gärna vilja höra dig gissa :) Egentligen spelar det ju ingen roll, bara bebben mår bra så får den väga vad den vill. Men jag skulle bli glad om jag slipper pressa ut en femkilos, och det tror jag kanske inte att det blir. Än har den inte kommit... Kram kram

      Radera
  16. 18e säger du! Vi får se... Jag tror att du får en liten tjej till. Har ni bestämt namn än?
    Mitt SF-mått (fortf. 36) har inte förändrats de tre senaste veckorna och det är nog helt normalt på slutet. Fick också göra UL sist (igen) för huvudet verkar inte ha sjunkit ner. Fortfarande väldigt rörlig, vad det nu betyder.

    Du är jättefin. Ser fortfarande ut som du skulle kunna vara i vecka 30! Så kul att vi är i precis samma vecka.
    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det roligt att är i exakt samma vecka! Tänk om vi får bebisarna på samma dag, det vore nåt :)

      Väldans fint du gjort i sovrummet måste jag säga, jag blev riktigt kär i överkastet! Undra ja om det skulle passa våra gröna gardiner i sovrummet... Vi har förresten ganska lika gardiner ser jag fast våra är aquagröna. Kanske skulle jag ha ett överkast i den färgen som du har på dina gardiner istället.

      Den rosa sänggaveln är ljuvlig! Jag skulle SÅ gärna vilja byta ut vår sängram i trä mot nåt likande som ni har. Men vi har lite special med sängarna så det är inte enkelt gjort.

      Vad jag gillar er gröna vas på byrån! Lade märke till den häromdagen i bebisinlägget, kul att få se var den stod nu igen.

      Tack det var lite skönt att höra att ditt mått heller inte ändrat sig de sista veckorna, kanske är det inte så konstigt då. De sjunker väl säkert de små rackarna. Igår kväll hade jag så ont nedåt, precis som om bebisen låg och vred huvudet mot nerverna i så det strålade. Hu. Men jag är glad för att man känner att de rör sig. Blir lätt lite nojjig på slutet för jag tycker de rör sig på ett annat sätt då, liksom lite mer svepande rörelser istället för snabba kraftig.

      Sköt om dig nu så laddar vi inför våra maratonlopp! Vilken dag har du önskan om att föda; på dagen eller gå över tiden lite? Jag väntar gärna till 24/25 sådär ;)

      Kram Linda

      Radera
    2. Det där med namn ja... Nä vi har inget bestämt. Tycker det är svårt att göra det innan bebisen har kommit. Men Judit och Valter står högt på listan. Har ni?

      Radera
    3. Ja, jag väntar gärna ett tag till... Vilka fina namn!! Passar jättebra ihop med Lily också. Min mans farfar hette Valter så det är ett av våra mellannamn. Vi bestämde oss helt odramatiska redan i vecka 18, 5 minuter efter att v fått veta att det var en grabb i magen. Vi hade bara ett killnamn när Ester kom och det kändes fortfarande aktuellt.

      Du får veta när han är ute! ;) Kram

      Radera
  17. Vilket mysigt inlägg!

    Angående frågan om Jackan, Det är min favorit. Det är min sköna Barbourjacka som håller i vått och torrt. Det är ju tur eftersom att jag gillar regn ;)

    Kram

    SvaraRadera
  18. Ja, även om man vill få bebisen så kan den alltid vänta EN dag till. Vet precis din känsla! Jag gissar på 3400:-)

    SvaraRadera
  19. Jag gissar på att bäsis kommer väga 3350 :D

    SvaraRadera
  20. Ni har ett sånt fint hus - altanen är ju en dröm och jag förstår att ni är supernöjda - sen vilken mage :D jättefin. Jag har gissat tidigare på att det blir en lillasyster men nu när man ser magen så tror jag att det blir en lillebror - ååå vikten, herrejösses men 3280 gram känns rätt okej här....
    Håller på den 18e april - det är ett bra datum för då fyller mina tvillingar år!

    ha en fortsatt trevlig kväll och helg!!
    vi hade det toppen igår, blev en lång after work ;)

    kram kram

    SvaraRadera
  21. Hej!

    Jag tror att han, för det är väl en han ;-), kommer att väga 3257g och vara 50 cm lång :-)

    Lycka till nu Linda! Jag tänker på dig! Hoppas verkligen att det ska gå bra och så smärtfritt som möjligt.
    Vi har fått kallelsen nu och operationen blir den 24/4.. alltså om lite mer än en vecka. Mår inte så bra :-( Vill helst inte åka dit och söva och operera vår lille pojke.

    Stor kram till dig! / Sara

    SvaraRadera
  22. väl inslagen mage! precis lagom stor :)
    hm, jag gissar på strax över 3 kilo: 3210g - japp så är det!

    SvaraRadera
  23. Men så vacker du är! Spännande att det börjar närma sig med stormsteg! Jag tror bebben kommer väga 3147gr.

    Vila upp ordentligt nu!
    Kramen

    SvaraRadera
  24. Helt underbar magen, har aldrig sett finare!

    Hilfiger klänningen köpte jag för ett bra tag sen, det är nog över ett år sen nu! På Zara jeansen tog jag 18-24 månader, men det var såå sjukt stora! Så nu ska jag beställa 12-18 istället, Ellen är ju så smal och sen är det grymt mkt häng i dem, ännu mer än det ser ut på bilderna!!

    Ha en mysig kväll <3
    KRAM

    SvaraRadera
  25. Vilken vacker mage! Åhhh nu saknar man att vara gravid. Jag gissar på 3062 kg.

    SvaraRadera
  26. Vad pirrigt det måste vara... snart är det dags. :) Kul med en liten bebis...

    SvaraRadera
  27. Ja nu börjar det dra ihop sig. :) Jag har gissat att det blir en kille och tror han kommer att väga 3350g. Kram /Nellie

    SvaraRadera
  28. Gud vad fint gravid du är! Liten och söt mage :) Tror inet alls att det är någon fara med den lilla dippen i kurvan.

    Jag gissar på att bebis kommer väga 3275 gram och vara 49 cm lång. En liten flicka (:

    SvaraRadera