torsdag 29 mars 2012

Tvättråd från Po.P

Colour Catcher införskaffat. Och den observante ser en fräsch tröja i bakgrunden...


Frågvisa Linda måste ju alltid ta reda på vad jag gjort för fel, och i detta fall OM jag gjort fel. Så jag mailade kundtjänst på Polarn & Pyret och fick detta svaret på min missfärgning häromdagen.

"Generellt sett ska man kunna tvätta färgade/mönstrade plagg med vita fält i med andra färgade plagg med vita fält i. Men hur färger fäller och beter sig beror också på vilka fiber du blandar. Ett blått polyesterplagg behöver till exempel inte fälla alls på ett vitt polyesterplagg, medans det fäller på vit bomull och gör den blådassig. Andra saker som kan påverka hur mottaglig fibern är att färgas är hur fibern är behandlad under tillverkningsprocessen och hur plagget är färgat.

Vi på Polarn O. Pyret testar alla våra plagg för färghärdighet, att de inte färgar på fibrerna acetat, bomull, polyester, polyamid, akryl och ull. Om ett plagg fäller för mycket på en fiber, men inte fäller på sig själv,  använder vi istället tvättrådet ”tvättas separat”. Just röd och turkos är svåra färger att få att inte fälla.

I ditt fall är det som du själv skriver, antagligen klänningen som har fällt på den vita rutan. Intressant är om alla tre plaggen är 100% bomull. Är även fodret i klänningen 100% bomull? En skillnad mellan den randiga tröjan och Polarn O. Pyrets rutiga är att den randiga tröjan ser ut att vara garnfärgad, medan rutorna på PO.P plagget är tryckta. De betyder att plaggen är behandlade olika i tillverkningen och kan förklarar varför två lika fibrer reagerar olika när de utsätts för samma färg, förutsatt att även den randig tröjan är tillverkad i bomull."

Jo även klänningen och underklänningen var 100 % bomull. Visst var det ett seriöst tvättråd jag fick. Det känns dock lite svårt som kund att kunna ha koll på hur fibrerna är behandlade. För att slippa oroa mig för detta har jag nu införskaffat Color Catcher. Har ni testat dessa?

Förutom tvättråd fick jag dessutom en ny tröja utan problem när jag visade den missfärgade tröjan i butiken i min lilla stad. Tack för att ni gav mig valfriheten att få pengarna tillbaka eller en ny tröja. Jag vill ju gärna ha tröjan så självklart tog jag en ny sådan. Jag fick då höra att om även denna skulle missfärga sig var jag välkommen tillbaka igen. Tack Polarn & Pyret!

9 kommentarer:

  1. Vad bra när affärer har bra kundtjänst! Fast mejlet från Polarn & Pyret fick mig att klia mig i huvudet litegrann, hur ska man kunna veta allt det där? Skönt att det löste sig iaf, det ger bra good will till PoP!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag håller med... särskilt det där med hur fibrerna är behandlade. Känns som en omöjlighet att kunna hålla redan på för en kund. Men denna gång löste det ju sig galant i alla falla! Det gör mig glad.

      Radera
  2. Det är ta mig tusan bra service det.

    SvaraRadera
  3. Det kallar jag Service med stort S :-) // Y

    SvaraRadera
  4. Tummen upp för bra bemötande. Har aldrig testat det tvättmedlet, men det känns som ett en bra grej om man skulle råka ut för samma som du.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det några slags tvättlappar som man lägger tillsammans med tvätten i maskinen. Det är inget medel som ersätter det vanliga tvättmedlet utan dessa trasor ska istället suga åt sig överskottsfärg. Om det nu fungerar...

      Radera
  5. Jag har aldrig hört talas om color catcher...berätta gärna om det funkar. :) Kul att PoP har så bra service även om jag håller med om att vi konsumenter inte ska behöva kunna så mycket om olika fibrer i kläderna. Kram /Nellie

    SvaraRadera
  6. *skrattar* Nu när jag väl kollar in din blogg så ser jag att du har ett tvättråd, och jag som precis kollade upp angående mina missfärgade kläder från Thailand.

    Svaret lät lite copy & paste måste jag säga. bara en åsikt från Stoffisen ;D

    Än en gång, som jag skrev innan, vilken härlig blogg du har!
    Du kommer att få fler besök..

    SvaraRadera