fredag 23 mars 2012

Lite gult och lite gott i mitt kök

Påskliljor på trappen, väkommen in till lite gult och gott i köket.


Idag har påsken fått smyga sig in hos oss. På entrétrappan planterade jag några små påskliljor och likaså i tekoppen som tidigare i veckan var fylld med pärlhyacinter. Köket har i vanliga fall också gula detaljer så egentligen är det inte mer påsk i mitt kök än en kopp på bordet. 

Inför helgen gillar jag att fylla på med färsk frukt så igår handlade vi hem lite gott. Lilly är en fruktoman och även jag, dock enbart som gravid. Att Lilly älskar frukt tycker jag är toppen. Frukt och grönsaker gå alltid hem hos henne. Som ni ser är det bara ett fåtal jordgubbar kvar. Två små lådor åt hon och jag upp igår kväll. Idag har maken fått köpa hem tre nya askar. Jordgubbar är nåt jag aldrig kan äta för mycket av. Oavsett om jag är gravid eller ej.

Här bjuder jag på några bilder med lite gult och lite gott. Trevlig helg till er alla!



Frukthyllan som även brukar få sig en bukett tulpaner till helgen.



Druvor, äpplen och apelsin är nog favoriterna bland frukter. Jordgubbar är också mycket omtyckt.



Pink Lady, min favoritäppelsort just nu. Vilka gillar ni?




Ni köper väl ekologiska bananer, så mycket godare tycker jag. Oss passar det dessutom bra att dom är lite mindre än icke ekologiska. Och tacka vet jag Icas ätmogna avokado, mums. Förresten påverkar avokado bananens mognadsprocess precis som äpple? Den tanken slog mig nu när jag ser att jag lagt dom i samma skål.



 Och så påskliljorna i tekoppen.

20 kommentarer:

  1. Vad fint och vårigt ni har det! Jag har samma äppelsmak som du så tyvärr inget nytt tips från mig. Älskar krispigheten i Pink lady! :) Kram

    SvaraRadera
  2. Min minsta är också en frukt och grönsakstjej. Det är bra! Min favorit är Granny Smith.

    Önskar dig en toppen helg!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  3. Vilka härligt färgglada detaljer ni har i hemmet! :)

    SvaraRadera
  4. Ni har så himla stilrent och snyggt hemma :) Ska ner på stan idag och låta påsken inspirera mig lite :) Påskliljor på balkongen ska vi försöka sätta.

    Angående äpplen är jag en riktig gorumet, haha, jag tycker de dyraste och omiljövänligaste sorterna är godast : Kanzi och Jazz!

    Hur mår du och magen, börjar du känna några förvärkar än?=)Jag hade lite sådant med Lo, men tidigare i graviditeten, nu har dom varit konstanta och kraftfulla sen vecka 30 ungefär, och trycker på ett annat sätt än första gången. Men det närmar ju sig med stormsteg så det är ju inte så konstigt!

    Haha, ja, min blogg är lite synsk. Ibland blir jag lite förundrad över annonser och hur bra dem kan träffa, både på bloggar, facebook osv. Lite läskigt med riktade annonser egentligen...

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack de där äppelsorterna ska jag kolla efter, har inte hört talas om dom innan så de vill jag gärna prova!
      O ja, jag är överöst av förvärkar och sammandragningar. Började nog runt vecka 25 nånting och sen knappt v 30 är det ofta och rejäla. ÄR väl bra att livmodern tränar sig men med Lilly verkade den ha blivit lite uttröttad när hon väl skulle komma ut... så jag hoppas det inte blir lika dant med denna bebisen.

      Kram Linda

      Radera
  5. Men så härligt med gult! Helt plötsligt har jag börjat gilla den färgen! Förrut har jag alltid tyckt att den var hemsk! Men nu piggar den upp! Jag älskar frukt!

    Kram

    SvaraRadera
  6. Så fint, min favorit bild är tekoppen, så fint med ljusen till!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar tekoppsbilden, det var egentligen av lathet som den första blomman hamnade i tekoppen :)

      Radera
  7. Vilket fint kök ni har! Stylish och klassiskt, precis min smak! Bra tips att sätta påskliljor i en fin tekopp, måste nog göra en "copycat" på det;-)
    Jag blev ju grymt sugen på fruktsallad nu tack vare alla fina fruktbilder!
    Önskar dig en fin dag!
    Kram, Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad glad jag blir om du blir inspirerad av tekoppen, det är ju detta bloggar är till för :) Tack, stylish och klassik lät som ett fint betyg :) Fruktsallad är ju så gott, såklart du ska göra det.
      Kram Linda

      Radera
  8. Vilka underbara bilder, vilka färger! Mitt favoritäpple är Royal Gala.

    Kram!

    SvaraRadera
  9. Vilken härlig påskkänsla du bjuder på idag.
    Kram
    Anita

    SvaraRadera
  10. Så mkt fint! Vackert hem! Pink Lady gillar jag! KRAM Anna

    SvaraRadera
  11. Härliga bilder som man blir glad av..:)
    Trevlig helg !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att höra att de sprider lite glädje :)
      Tack detsamma! Kram

      Radera
  12. Sååå kär man kan bli på dina bilder =)
    Kanon fint!!
    KRAM i massor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men oj vad roligt att höra, blir nästan lite generad.
      Kram Linda

      Radera
  13. Alltid massor av inspirerande och najsiga bilder. Fin utebelysning, trappa och kök!
    Pink Lady är mitt favorit äpple och har varit i flera år. Äter det även om jag eg inte riktigt tål det. Just för att det är så gott. :)
    Kram SasSa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vad du skämmer bort mig med komplimanger :) Roligt att du lade märke till trappan, det var någon mer som gjorde det. Har nog inte visat den här på bloggen innan. Jo äpplet är väl lite syrligt och starkt för magen kanske, ibland kan man ändå inte låta bli. Kul att du lämnade en kommentar! Kram Linda

      Radera