fredag 24 februari 2012

Det där med namn



En liten prinsessa har idag fått namnen Estelle Silvia Ewa Mary. Vackert tycker jag. Jag tänker varken på chips eller ser olämpligheten i dessa namn som några tidningar idag skrivit om. Jag tycker snarare att Estelle låter kungligt. Flott att föra mormors och farmors namn vidare. Det avslutande namnet Mary blev jag väldigt förtjust i. Kanske nåt för våran lilla bebis i magen om det nu är en lillA då vill säga. Det vet vi ju faktiskt inte.

I ett av mina tidigare gravidinlägg frågade någon om vi bestämt namn ännu. Det har vi inte men visst har vi tankar kring namn. Tänkte att just idag kan väl passa att surra lite om namn.

Lilly heter Lilly för att det var ett namn vi gillade. Såklart. Jag gillar namn som, för mig och min generation, liksom är lite så där "tant-namn". Ni vet de där namnen som mina föräldrars föräldrar hette. Det sägs att när man väljer namn till sina egna barn hoppar man ofta över namnen hos sin egen föräldrageneration. Likaså är det många som inte vill välja namn som var populära när man själv var liten, alltså de namn som ens vänner heter.


Hur väljer man då ett syskonnamn?

Samma namnkategori
Kanske gillar man bäst klassiska namn (vad nu detta är...), nymodiga namn (vad som nu avses här...) eller gammeldags namn (gamla för vem...). Det där är ju såklart olika för olika personer.  Med klassiska namn menar jag typ Anna och Karl. Med nymodiga namn menar jag namn som förr ansågs vara smeknamn men som idag är vedertagna namn eller namn som liksom är nya namn, t.ex Tindra. Med gammeldags namn syftar jag på namn två generationer tillbaka i tiden. Antagligen gillar man fortfarande samma kategori av namn och så är det även för oss. Jag vill därför hitta ett namn till Lillys syskon som också är ett "tant-namn". Eller "farbror-namn" då om det blir en lillebror. Valter, Fritz, Frans, Teodor, Edit, Elsy kankse.


Börja på samma bokstav som syskonnamn

Kanske vill man att syskon ska ha namn som börjar på samma bokstav.  Detta är ingen linje som vi medvetet kommer välja men det kan ju hända att man trots allt fastnar för ett "L"-namn igen och då är det väl inget hinder. Men som sagt, inget jag eftersträvar.


Börja på samma bokstav som föräldranamn
Man kan ju också tänka sig att namnet ska börja på samma bokstav som någon av föräldrarnas. I efterhand har jag reflekterat över att Lilly börjar på L precis som mitt namn. Detta var inte ett medvetet val till Lilly utan det bara blev så. Däremot funderar jag nu lite extra på namn som börjar på J som i mannens namn. Att syskonet skulle få den andre förälderns inledande bokstav.  Judit.


Syskonlika namn
Om ena barnet har dubbelnamn kanske man vill att de andra också ska ha det. Eller man kanske vill att namnen ska påminna om varann på nåt annat sätt, till exempel att Lilly skulle ha ett syskon vars namn också sluta på y. Harry, Elsy, Mary. Men jag är rädd att jag kommer vricka tungan när jag ska tilltala barnen sen, så kanske inte ändå. Annars är jag väldigt förtjust i Elsy och sedan idag även i Mary då.


Kort eller långt namn
Antingen gillar man nog korta eller långa namn gissar jag. Vi väljer inte direkt utifrån namnets längd men jag vill helst hitta ett namn med två vokaler. Två, eller minst två. Med två blir namnet ganska kort, med fler kan det bli längre. Varför dessa vokaler då? Jo, när man ska ropa namnet tycker jag det blir lite hårt om det bara är en vokal. Ofta hör man då att namnet liksom får en dubbel-vokal för att mjuka upp lite när man just ropar ut namnet. Frans är ett namn vi har med på vår lista men tyvärr kommer det ju då bli att man ropar Fra-a-ns.


Utifrån smeknamn
Vissa namn kommer oavsett om man vill eller ej att leda till smeknamn. Vi väljer helt enkelt bort de namnen vars smeknamn vi inte gillar. För även om man själv alltid kommer kalla sitt barn för tilltalsnamnet kan man ju inte hindra barnens vänner från att kalla varandra för smeknamn. Så gör väl barn. Hm..., kommer Frans bli Frasse kanske.



Nu får ni hjälpa mig!!
 Ge mig gärna namnförslag. Jag tar tacksamt emot tant- och gubbanamn på bokstaven J. Gärna med två vokaler. Helst ett namn som inte får något osmakligt smeknamn.Nå, vad tycker ni Lillys syskon ska heta?



* * * * * * * * * * * * * * *
Tillägg: 
Namn som ni föreslagit som jag skrivit upp på vår namnlista är Majken, Jalmar, Konrad.
 

18 kommentarer:

  1. Min mormor hette Edith, så det är ett namn jag gillar. När vi har valt namn har vi gått igenom namnboken och listat i ja, nej, kanske. Sedan har vi samkört och kollat vad som blev kvar. Ingen tanke what so ever på vad någon annan generation har hetat eller vilken bokstav. Vi har helt enkelt valt namn vi gillar. William och Ludvig fanns på våra listor, men var aldrig självklara när de väl fötts. Luddes namnlapp till skattemyndigheten skickade vi nog inte in förrän de där tre månaderna man har på sig närmade sig sitt slut.
    Med Julia var det lite annorlunda. Jag hade väntat på en Julia i hela mitt liv. Jag fick en bok för väldigt länge sedan som hette Jullan och att vår första tjej skulle heta Julia var helt självklart. Hon var kanske inte en Julia när hon föddes, men hon blev en.
    Molly Elisabeth Fideli bestämde vi också väldigt tidigt. Innan vi visste att det var en tjej.
    Namn är svårt. Det ska man ju leva med hela livet. Min systers syster bytte namn i tonåren. Hon stod inte ut med sitt namn. Jag har en kompis som också har bytt namn. Man ska nog vara lite flexibel när det gäller namnvalet. Vi hade tex inte William som förstahandsval, men när vi såg honom så blev det så självklart på något sätt. Och som sagt var, med Ludde kände vi oss för i flera månader innan vi såg att det var en Ludde. Ska bli spännande att se vad ni väljer.
    Estelle är superfint. Min farbrors dotter heter Estelle. Otippat. Jag gillar att de inte valde något traditionellt. Visserligen är jag republikan och tycker att kungahuset ska skrotas, men det är svårt att inte tycka något och jag tycker att det är coolt att de åter igen demonstrerar att det är nya tider som gäller. Precis som de gjorde vid bröllopet när de valde vem som skulle gå in med henne i kyrkan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad härligt när man har ett namn som betyder så mycket att man redan bestämt sig innan barnet kommit. Julia är jättefint! Å, Edith är ju ett riktigt mormorsnamn :) Min mormor hette Maja och det har jag alltid gillat också. Vad Mollys namn klingar fint med Fideli som avslutning.

      Jag gillar också att de valde ett otippat namn, alltså att de valde vad de gillar och inte vad som förväntas.
      Kram Linda

      Radera
  2. Hej Linda,
    Vad roligt att ni ska få en liten till! Och att Lilly får ett syskon att busa runt med så småningom.
    Namn är så svårt..man får ha ett antal på lager men sen när man ser lill*n så kanske det blir något helt annat som passar. Våra skruttar var tänkta att hetta Nils eller Elias men det blev en Gustav Nils William =)
    Ella var från början en Emma eller Ebba men det blev en Ella Linnea Estelle.
    Ha det gott! Många Kramar Liza

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det ja Ella heter ju Estelle. Jag tycker det låter lite kungligt!!
      Visst är det så att man måste "känna" på namnet på barnet. Vi kunde inte bestämma oss för om Lilly skulle heta just Lilly eller Ellie/Elly så vi bestämde oss efter någon vecka att börja kalla henne Lilly. Så kände vi på det i säkert en månad och under den tiden kallade jag henne för dessa namn omvartannat, till och med Willy råkade jag säga ibland :) Men sen bestämde vi oss att det fick bli en Lilly. Fy vad det känns som ett stort beslut det där med namn. Jag kan få lite belsutsånget över att det är Jag som sak bestämma vad mitt barn ska heta hela sitt liv. Det känns så stort. Och med lite gravidhormoner på det så blir det inte lättare.

      Vad kul att du tittar in! Stora varma kramar till er alla

      Radera
  3. Satt och funderade på namn förrut och tänkte på namnet Elly. Kollade just på Aftonbladets hemsida och då stod den namnet men fetstil i någon artikel var det första jag såg :). Killnamn är svårare tycker jag men Nils är fint.

    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elly är jättefint! Tack för tipset!
      När Lilly föddes så valde vi mellan Lilly, Ellie, och just Elly.
      Trevlig helg till er också!
      Kram

      Radera
  4. Namn är verkligen inte lätt! Det finns så många aspekter som spelar in!
    Om jag någon gång får barn vill jag att det ska heta Embla, Näva, Sixten eller Sigge. Det är namn som jag gillar!

    Om du vill ha namn på J så:
    Juliette
    Judith
    Joar
    Jasemine
    Hjalmar
    Juno
    Johannes

    Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å Sixten gillar jag också! Näva har jag aldrig hört innan, sökte på det och såg att det endast är 4 i Sverige som heter det. Gulligt!
      Tack för dina J-förslag. Hjalmar kommer nog med på listan :)
      Kram Linda

      Radera
  5. Namn på J är inte helt lätt. Det enda jag kommer på just nu är Julia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det svårt, men Julia är fint. Judit är dock i topp om det blir en tjej, men det är ännu svårare med killnamn på J. Tack för ditt tips!

      Radera
  6. Judit är jättefint! Killnamn på J är lite svårare, men Julius är gulligt tycker jag. Ha en fin helg. Kram!

    SvaraRadera
  7. Nä, jag hade svårt nog med våra namn, blev ändå bara nedröstad av P.
    Gillar era namn, de var ju hur fina som helst!!

    En liten nyfödd vi känner fick heta Ture, en annan liten tjej fick heta Belle :-)

    Det kan jag dela med mig av, haha. Vi har namn, men de är hemliga, vi vill ha fler barn=)!

    SvaraRadera
  8. Judit tycker jag om. Kommer inte på något mer på J just nu..... Vi har haft svårt med namn till våra barn. När vi fick vår första hade vi bara två killnamn med till BB, tur det blev en kille. Den andra hade vi bara ett tjejnamn, tur det blev en tjej. Den sista hade vi faktiskt ett av var.

    De heter Jonathan, Elsa och Hugo. Hugo skulle ha hetat Astrid om han blev en tjej.

    Kramar

    SvaraRadera
  9. Evelina var ett namn jag fastnat för när vårt andra barn skulle födas. Men när hon kom ut var det en rödhårig Johanna. Vår älskade Johanna, idag 21 år.

    Kram

    SvaraRadera
  10. För att promota mitt eget namn lite så gillar jag Edith. Med H på slutet. Dels för att det ser bättre ut, och dels för att man slipper få det lite hemska smeknamnet: Redigera.

    Annars gillar jag: Judith (med H på slutet!), Elsy, Lucy, Elvira och Unni.

    När det kommer till killnamn gillar jag Tage, Evert och Frank.

    Det är tur att jag inte är gravid, jag hade aldrig lyckats välja ett :)

    SvaraRadera
  11. Jag har Ludvig, Lukas och Teodor som förslag!
    Lycka till med namnet på lillebror:)

    Kram Helena

    SvaraRadera
  12. Lillebror ser ut till att vara, en liten Gabriel.....

    SvaraRadera
  13. Lillebror ser ut till att vara, en liten Gabriel.....

    SvaraRadera