tisdag 24 januari 2012

Lösning för takhängda gardiner i spänntak

Takhängda gardiner fungerar även när man har spänntak/vävtak.


Bara för att man har spänntak/vävtak behöver man inte låta sig hindras av att hänga gardinerna i taket. Eller nästan i alla fall. Att hänga gardinerna högt ger en rymd till rummet och man kan liksom trolla lite med upplevelsen av fönstret.

Hur gör man då? Jo det finns väggfästen till skenorna. När jag visade min gardinuppsättning i sovrummet visade jag hur upphängningen blir med takfästen till 2001-skenan (se detta inlägg). Samma skena kan man alltså använda sig av ihop med väggfästen som man fäster så högt upp mot taket som går. Taklistens bredd avgör hur nära taket skenan kan komma. Det blir alltså en glipa på taklistens bredd, men jag gissar att det inte var något ni tyckte var iögonfallande på den översta bilden?? Nedan syns mer i detalj hur ni fäster skenan.




Inte ens en närbild visar någon särskild glipa mellan skena och tak. De flesta med spänntak har väl någon slags taklist med varierat utseende och bredd gissar jag. Vår taklist var från början lite "krusidullig" så den har jag spacklat slät. Ett antal gånger. I ett rum på drygt fyrtion kvadrat. Knasigt att ge sig på, jag vet.


Skenan skruvas alltså så högt upp mot taklisten som går. 2001-skenan fästes sedan i väggfästet och dess särskilda fäste.


 



 Kan inte låta bli att ge er en närbild av tyget som har ett så fantastiskt skimmer vilket kommer fram extra tydligt i solljuset. Lite svårt att fånga på bild men ni ser nog några glansiga trådar hoppas jag. I vårt stora fönster i samma rum har vi samma tyg fast i vitt. Lika vackert skimmer det. Enkelt och vackert. Tyget kommer från ROMO/VillaNova. Som oftast, inköpt på Tyghuset i Taberg.


Och de vackra tulpanerna på bordet fick vi av lördagskvällens gäster. Finns det nåt finare än tulpaner så säg.

17 kommentarer:

  1. Vilket bra tips! Nästa gång jag byter ut gardinstängerna hamnar de absolut så nära taket som möjligt!

    SvaraRadera
  2. Jag är så kass på just detta ämne. Gardiner och uppsättning av dem :-(

    Vilket fint val av gardin du gjort.

    Ha det bäst

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, vad roligt att du gillade mitt val. Just dessa gardiner är väldigt enkla egentligen så det kan du säkert fixa om du vill. Lycka till :)

      Radera
  3. Vilka fina gardiner. Måste verkligen ta tag i det här med gardiner till sovrummet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillade dom. Hoppas vi får se dina sovrumsgardiner när de är uppe!

      Radera
  4. Bra tips till Mr G som är gardinansvarig i vårt äktenskap :)

    Kram Mrs G

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att höra ett denna uppgift ligger på makens bord, det är nog inte alltför vanligt. Min är alltid (oftast) med som smakråd men när det handlar om sömnad håller han sig borta :)

      Radera
  5. JÄttefint, bra tips och så vackra tulpaner kram

    SvaraRadera
  6. Det finns lösningar till allt vad det gäller gardiner. Har jobbat med tyger, gardiner och uppsättningar då jag hade butik och då lärde jag mig massor. Fast sedan dess har det kommit så mycket nytt och annat som är modernt. Som t.ex. stången du visar, den är superbra! Sedan, som många inredare säger, så håller jag inte alltid med om att det är snyggast att hänga gardiner högt. Jag tycker man får ta hänsyn till både fönstermodell, fönstrets storlek och placering i rummet.

    Ang. pläden du frågade om så är det köpt på Mio, vet inte om den finns kvar i sortimentet, köpte den på rea för ca 1-2 år sedan.
    Och ang. lapptäcket/överkastet... nej, det blev inget! Jag tröttnade redan på klippstadiet och insåg att jag nog ändå vill ha enfärgat. Får se om jag kan använda lapparna till något annat om inspirationen faller över mig! :)
    Tack för alla dina kommentarer!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att ha jobbat med gardinuppsättningar! Visst ska man ta hänsyn till modell, storlek och placering; men det som är skoj nu för tiden är att man kan/"får" trolla lite med fönstret. Förr "skulle" ju stången alltid sitta precis ovanför fönstret och även sluta där fönstret slutade i bredd. Nu kan man påverka upplevelsen av både fönstrets bredd, höjd och placering genom att luras med gardinstångens placering. Om man inte har genomskinligt tyg som i detta inlägg då vill säga ;)

      Hihi, vad roligt att höra att det finns fler än jag som tröttnar på sina projekt innan dom är färdiga :)

      Radera
    2. Tack för svaret om pläden!

      Radera
  7. Åh det är så snyggt att fästa dem mot tak! Tog faktiskt pris på sådana gardiner till vårt kök igår. Snyggt, snyggt!

    Ha en fin dag!

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad spännande, hoppas ni får ett pris ni blir nöjda med. Skulle vara roligt att få se dom sen när de kommit på plats :)
      Kram Linda

      Radera
  8. Nej, det finns nog inget finare än tulpaner...

    SvaraRadera