söndag 29 januari 2012

Frasiga enkla våfflor och kompismys

Våfflor slår semlor med hästlängder enligt mig.


Våfflorna blev riktigt goda. Det var första gången Lilly åt våfflor och hon fullkomligt älskade det. Helst naturella. Tror hon fick i sig 1,5 våffla till mellanmål. Efter våffelstunden tog barnen en liten vila framför Pingu i soffan.

Lilly fick Pingu-filmen av två andra killkompisar förra helgen och hon gillade den direkt. Hon har hittat en favoritepisod i filmen som hon fullständigt gapskrattar åt. Och detta ville hon gärna visa lördagens kompisbesök Otto. Se då håller om varandra och myser tillsammans i soffan på lördagseftermiddagen.


Otto och Lilly satt en lång stund och tittade på Pingu. Mätta med våfflor i magarna.


Recept våfflor (recept från Allt om mat och ni kan hitta här)
3,5 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
2 dl mjölk
2,5 dl vatten
100 gr smör
lite salt och lite socker tillsatte jag också

Smält smöret och låt det svalna något. Rör samman vetemjöl och bakpulver och vispa samman med hälften av mjölken till en slät smet (jag behövde röra ned mer vätska för att kunna röra det till en smet). Rör ut med resten av mjölken, vattnet samt det smälta smöret. Låt smeten vila i minst 20 minuter. Grädda våfflorna i våffeljärn tills de är gyllenbruna. 

Servera med god sylt, glass och grädde.

7 kommentarer:

  1. Tycker också mycket bättre om våfflor. Tänk efter en vinterdag ute och sedan får man äta varma våfflor, grädde o hjortronsylt. Mmmmm. Jag har sett något recept med kolsyrat vatten. Har du provat det? Vilka sötisar i soffan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag har hört att det ska vara bra men har inte testat det själv. Du får säga till om du testar och låta mig veta hur det blev.

      Radera
  2. Varför välja? Ät båda säger jag :)
    Kramar Kicki

    SvaraRadera
  3. Åh så söta!!! Mina änglar sitter också så ibland :)

    SvaraRadera