måndag 26 december 2011

Att vara ledsen över den godaste kolan


Det är bara annandag jul och den godaste kolan är redan slut. Kan man bli annat än ledsen. Innan året är slut lovar jag att jag bakat den igen. Receptet hittar du här hos Fiffiga systrarna.


Första gången jag kokade dessa fick jag slänga både smeten och brödformen. I receptet står att man ska hälla smeten i en oljad brödform för att få kolan hög och fin. Visst blev den hög och fin men jag fick inte kolan ur formen... Allt fick slängas. Så lägg bakplåtspapper i botten även om det inte ger så raka och fina kanter. Kanske skulle man våga sig på att lägga plastfolie i i stället som jag sett Leila göra. Jag vågade dock inte testa med tanke på att jag redan förstört en omgång. Ville inte riskera att bli utan igen. Någon som testat att hälla 124-gradig kola på plastfolie; smälter inte plastfolien??


 Grymt goda kolor vill jag lova. Men koka dom inte mer än till 123-124 grader. 123 = ganska mjuk. 124 = seg. Jag skulle inte våga koka till 125 för jag gissar att det är lätt att det stiger en grad till och vips är de för hårda. Men ni vet bäst hur ni gillar era kolor.



 
Alltså. Egentligen vet jag inte om det är någon idé att slå in kolorna i papper. För de kommer ändå ätas upp snart. Men just jobbet med att slå in dom gör ju att kolorna blir lite mer långlivade i och för sig.


 
Ingredienser: 100 gr smör, 1,5 dl strösocker, 1,5 dl ljus sirap, 4 rågade msk kakao, 1 tsk vaniljsocker. 
Koka till 124 grader och tillsätt efter det vaniljsockret. Häll upp i en brödform med bakplåtspapper i botten och låt svalna.

12 kommentarer:

  1. Kola, så gott men förrädiskt mot gamla lagningar! För några år sedan mumsade jag i mig goood kola, bet till och fick hela plomben i kolan. Det slutade med ny krona och flera tusen! :( Så därför stannar jag min kola vid 18-120 grader. Fast i år fick det bli fudge istället!
    God fortsättning!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Känner mig också något skeptisk till att hälla så varm kola i plastfolie... sambon har gjort kola hemma igår och då fick det bli bakplåtspapper och glasform... Din såg väldigt smarrig ut!

    SvaraRadera
  3. Mmmm, de ser supersmarriga ut!

    Kram till dig och vad roligt att du kikar in ibland i mitt lilla radhus :)

    SvaraRadera
  4. jag har misslyckats med kola flera gånger fast nu vill jag prova det här receptet som du tipsar om ! Tack för inspirationen.

    Och God fortsättning!!

    SvaraRadera
  5. Det ser underbart ut och jag har skrivit av receptet för det måste bara testas. Kram

    SvaraRadera
  6. En omgång står i kylen - smakade nu , den är inte helt stel men sjuuuuuuuukt gott!!!!!!!!!!!!!!

    SvaraRadera
  7. mums!!!!
    tack för dina snälla ord linda! du är för go :).
    gillar din blogg med. så gryma tips o vackra bilder!
    god fortsättning/jennifer

    SvaraRadera
  8. Vilka fina bilder!!! Musigt gott ser det ut!! Jag fick slänga en hel sats knäck som blev bränd :( Inget kul... Tyvääääärr finns en heeeel del godis kvar här hemma och jag kan iiiinte låta bli att äta av den ständigt och jämt, haha!!!!

    Stöööörsta kraaaaaaamen aka

    SvaraRadera
  9. Åh vad gott det låter och jag kan INGENTING om platsfolie så där kan jag inte vara till nån hjälp. Men brödform säjer du att man ska hälla i. Vad är det för något?

    Hälsningar
    Yohanna som just nu blev OTROLIGT kola-sugen ;)

    SvaraRadera
  10. @ Yohanna
    Jag menar en sån där form som man bakar limpor i. Den är väl ca 10-12 cm x 20-25 cm kanske. Vitsen med att använda en sån form är att smeten inte flyter ut så mycket, då blir ju kolan platt. I denna form blir kolan ganska hög och det räcker att dela en gång på längden och sedan i så breda bitar som man önskar. Hoppas du gillar kolan! Kram Linda

    SvaraRadera