torsdag 22 december 2011

Att titta in i skattkammaren


Lampan som Lilly gillar att tända själv.


Jag har precis tittat in i skattkammaren, barnkammaren där min lilla skatt ligger och sover, för att släcka hennes svamplampa. Hon slocknar redan vid sju på kvällarna och för tillfället vill hon gärna ha sin svamplampa tänd när hon somnar. Hon har den på en hylla ovanför sin säng så att hon själv kan tända och släcka som hon vill. Så även om vi släcker när vi säger godnatt och går ut från hennes rum tänder hon den igen. Verkar som hon gillar det röda skenet som blir. Eller så är det bara för att hon ska se när hon pillar lite på sin nalle och snuttefilt innan hon somnar.

Oavsett tycker jag inte det spelar någon roll. För läggning och nattsömn är det som för tillfället fungerar allra smidigast hos oss. Det har verkligen inte varit smidigt sedan födseln, utan sedan i somras. Och kanske just för att man vet hur jobbigt det kan vara så uppskattar vi dessa lugna kvällar/nätter otroligt mycket nu. Ni som följt bloggen senaste året eller känner oss i verkligheten vet att vi varit uppe otaliga gånger om natten för att hjälpa henne att somna om. När hon väl "lärde sig" att somna själv, alltså utan vår hjälp, har hon sovit som en gud om nätterna. Tack och lov för detta säger den gravida mamman som nog inte hade klarat av denna graviditet utan att få lugna kvällar och få sova enligt sin egen sömncykel om nätterna.

Här får ni titta in på hennes sänghylla som ni innan bara sett skymta i rött sken. Ängeln är en Goebel årsängen (2010) som hon fick från mina båda mostrar förra året när hon döptes. En skyddsängel ovanför sängen passar väl fint, och alldeles extra såhär i juletider. Tavlan är också en doppresent och på den står det "här bor en prinsessa" massor av gånger och mitt i texten kommer oväntat Lillys alla förnamn, vikt, längd och födelsedatum. Mitt i tavlan är det också en ängel. Skorna som ni ser hängandes under hyllan är mina små skor som jag hade när jag var liten. De är lagom till Lilly nu, och jag är ju precis som Lilly född i juli, så jag gissar att det var mina små juleskor. Röda och fina. Fortfarande.

Juleskor och skyddsängel i rödaste julerött.

5 kommentarer:

  1. Så fint det är på hennes rum. Här är precis alla julklappar inslagna och jag ska gå och lägga mig

    Passar på att önska er en riktigt God Jul!

    SvaraRadera
  2. Så fint hon har det! Superfina bilder!

    Önskar dig en riktigt god jul!

    Kramar!

    SvaraRadera
  3. Vilka fantastiska julklappar din kollega har gjort, en riktig idéspruta! Vilken fantasi!

    Ha nu en helt underbar jul!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Vilken fin liten ängel ni har God jul gumman

    SvaraRadera
  5. Så fint!! Ett lugn i bilderna när man ser ängeln..:)

    Jag önskar dig och dina nära en riktigt mysig och skön julhelg!!

    Brödet du bakat ser ljuvligt ut...! Jag ska baka bröd nu...:)

    VARM JULEKRAM

    SvaraRadera