torsdag 22 december 2011

Att ha sillen inlagd


 Lingonsill och senapssill.


Visst är det både roligare och godare att bjuda på hemgjord sillinläggning. Det behöver verkligen inte vara svårt och tidskrävande. Min favorit är lingonsill (receptet hittar ni här) och den har min kompis gjort minst tio år i rad till midsommarbordet. Men visst passar även lingon på jul? En annan klassiker är väl senapssill. Tveka inte, båda går snabbt och enkelt!

Kör alla dessa ingredienser i en mixer/matberedare:
1 dl söt svensk senap
2 msk stark skånsk senap
2 msk fransk senap
½ dl strösocker
1 tsk vitvinsvinäger
½ dl vatten
3 krm krossade vitpepparkorn
1 äggula
2 dl olja
1 dl finhackad dill

Lägg i inläggningssill i såsen och låt stå två dygn innan ni äter den.

6 kommentarer:

  1. Så gott det ser ut!
    Jag köper min färdig, har hittat ett par sorter jag inte kan vara utan..

    God Jul, julkram Tina

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  3. Åh vad mysigt med hemmagjord sill!

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig färg lingonsillen hade :) Söta burkar du har hittat!

    SvaraRadera
  5. @Sofia
    Visst är den rosa och söt :) Tack!
    Burkarna är från Ikea.

    SvaraRadera