tisdag 20 december 2011

Att inta första skinkmackan

 Julskinkan redo för griljering.


Alltså, idag kunde jag inte motstå längre. Efter att ha griljerat den sista skinkan på förmiddagen blev det skinkmackor till lunch. Maken har kört tre skinkor i ugnen i helgen och idag lovade jag att bistå med griljeringen av den sista. Inte särskilt betungande men jag tyckte ändå att det var värt ett provsmak. Visst var det?! Eller är det att tjuvstarta julen??

Hur gör ni med er skinka? Det är första året vi gör skinka. Vi har kört dom i ugnen på 125 grader tills de fått en innertemperatur på 73 grader. Efter detta har vi griljerat dom med dragon och senap enligt Icas recept på Dragongriljerad skinka. Mmmmums kan jag nu säga. Mätt och belåten, nu är jag väl dessutom värd en tupplur tillsammans med dottern.


Smeten penslad. Visst blir det fint med dragonkryddan i.



 Ströbröd på. Redo för 17 minuter i ugnen.


Allstå, klar k l a r .


Och här är då lunchen. Med Jonnys senap på. Lilly tog några tuggor på min smörgås som "efterrätt", till och med hon gillar Jonny.

10 kommentarer:

  1. Det finns inget godare än den där första julskinkesmörgåsen. På julknäcke och härligt stark senap. Mums. Vi gör alltid den 23:e. Så ja, du är en fuskare ;). Skojar bara. Toksnyggt med svarta julstjärnor bredvid fläkten. Hälsn/Sahra

    SvaraRadera
  2. Julskinka tänkte jag på igår - att det är dags för en skinkmacka snart .... så gott. Ser supergott ut. Likaså marknadskaramellerna. Och kul att du gillade wienernougaten. Det är sååå god! Hade glöggmys här i söndags och flera som bad om receptet.

    SvaraRadera
  3. ÅÅÅH gott! när jag har vart sugen har jag fuskat med ica maxis julskinka de skrivar upp i delin, jättegod faktiskt =)
    men på torsdag ska jag göra mitt livs första skinka, spännande!

    SvaraRadera
  4. Vilken fin skinka! Dragongriljerat låter ju jättegott!

    SvaraRadera
  5. Aahhhhh vad sugen jag blir.
    Nu kan jag knappt hålla mig längre. Men vi ska inte göra detta förens på fredag.
    Håååål ut Yohanna ;)

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
  6. Såg riktigt gott ut. Våra köksluckor ser likadana ut =) Kvick också? Jätte fint kök.

    kram kram

    SvaraRadera
  7. @Sarah
    Vad roligt att du säger att du gillar de svarta stjärnorna på fläkte, jag var nämligen väldigt tveksam när jag ställde dom där. Men sen kom maken och också sa att det var snyggt så då fick det stå kvar :)

    SvaraRadera
  8. @Linda
    Tack! Vårt kök är från HTH och om jag inte minns fel så heter luckan Straight eller nåt liknande. Många kökstillverkare har ju liknande luckor så de kan nog vara snarlika även om det är olika frabrikat.

    SvaraRadera
  9. Wow riktigt profsigt. Jätte fina julstjärnor vid fläckten!!!

    SvaraRadera