torsdag 29 december 2011

Att gilla pannacotta och tulpaner









Egentligen hade jag tänkt bjuda er på ett annat inlägg som jag håller på att förbereda men det fanns varken tid eller ork för att färdigställa det idag. Istället får ni en mobil-shot av den goda efterrätten vi åt häromdagen. Vad är det som säger att man inte kan njuta av det ikväll igen?! Men ikväll är hallonsåsen inte passerad. För övrigt sak samma. Röda tulpaner njuter jag också av. Hoppas ni njuter av Er kväll!


Vaniljpannacotta med hallonsås (6 portioner)
6 dl vispgrädde
1,5 vaniljstång
0,75 dl socker
2,25 st gelatinblad blötlagda i vatten


Koka ihop grädden, fröna och stången av vaniljgstången och sockret. När det kokat upp lägger du i de blötlagda och urkramade gelatinbladen och rör tills de löser sig. Häll i portionsformar och ställ i kylen. Hallonsåsen gör jag av mixade tinade hallon där jag tillsätter florsocker efter smak och tycke. Om du vill ha en helt slät sås så passera den genom en fintrådig sil. Låt smaka!

9 kommentarer:

  1. Åh så gott! Älskar verkligen pannacotta. Alltför länge sedan vi åt det nu. Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  2. Mmm, så gott! Här har vi njutit av ytteligare Ris á la Malta ikväll. Med hallonsylt. Tänk det tröttnar jag inte på. :)

    Ha en fin kväll Linda!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  3. Åh så gott det ser ut kram

    SvaraRadera
  4. Hej Linda. Det där med könet håller jag med dig om. Det är inte särskilt relevant. Vi tog inte reda på könet med de två första som är killar och hade inte tänkt göra det med trean som var Julia. Eftersom jag var så gammal när jag väntade henne gjorde vi fvp. Men jag är som ett barn inför julafton. Jag klarade inte av att veta att om jag bara ringde det där telefonnumret så skulle jag få klara besked. Nyfikenheten blev helt överväldigande stor. Åh, det ska bli så spännande att följa dig. Hoppas du vill och orkar blogga under graviditeten. Kram Sahra

    SvaraRadera
  5. Pannacotta som är så gott! Gillar bäst med vit choklad!

    Ha en mysig nyår!
    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  6. Mmm, pannacotta. Och tulpaner, jag älskar det. Jag har också köpt tulpaner att ha på nyårsbordet.

    Ha en underbar nyårsafton!

    SvaraRadera
  7. Mmmm så jädrans gott! Pannacotta blir aldrig fel.

    SvaraRadera
  8. Instämmer med övriga... så gott! Och röda tulpaner har jag köpt idag. Brukar vanligtvis bli vita men nu vid jul passar det med röda!
    Gott slut och Gott Nytt År!

    SvaraRadera