lördag 26 november 2011

Kryddig rulltårta med lingon


Adventskryddad rulltårta. 


Tidigare idag utlovade jag receptet på rulltårtan jag bakade på förmiddagen. Receptet kommer från senaste numret av Maxi Ica Stormarknad. Denna adventskryddade frestelse kan jag varmt rekommendera om du vill ha något smarrigt imorgon till första advent. 

2 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
1 tsk malen kanel
1 tsk malen ingefära
1,5 dl rivna morätter
3 ägg
1,5 dl strösocker
0,5 dl mjölk

Fyllning: 250 gr mascarpone, 1,5 dl rårörda lingon

1. Sätt ugnen på 250 grader. Lägg ett bakplåtspapper i en långpanna och smörj med lite matfett.
2. Blanda mjöl med bakpulver och kryddorna. Vispa ägg och socker. Rör ned mjölblandningen, morötterna och mjölken i smeten och bred ut den på bakplåtspappret.
3. Grädda mitt i ugnen i ca 5 minuter.
4. Strö lite socker på rulltårtan och stjälp upp den på ett bakplåtspapper. Låt den kallna.
5. Blanda mascarponen med lingonen och bred fyllningen på kakan.
6. Rulla ihop och avnjut.



3 kommentarer:

  1. Mums va gott det ser ut!!! Tack för din söta kommentar på min blogg!!! Ha en trevlig första advent, här i Dalarna regnar det för fullt!!!!!!/Kram EvaMarie

    SvaraRadera
  2. Åhh den där såg ut och lät smarrig!

    SvaraRadera