söndag 6 november 2011

Hotellfeeling i sovrummet

Delar av sovrumsgardinen på plats.


Tyget är inte på rullen längre även om det heller inte är helt och hållet upphängt. Här får ni se en kvällsglimt hur det ser ut när ena gardinlängden är på plats. De vita längderna är färdiga och är tänkta att skyla den helglasade altandörren och fönstret; på dagtid mot solens strålar och kvällstid för insyns skull. Och när natten kommer drar vi för de gröngrå mörkläggningsgardinerna. Å vilken skön sömn jag fick i natt när jag slapp att bländas av några gatlyktor som annars skiner in i de små hålen som snörena löper i på persiennerna.

Just i skrivande stund ser jag att min förra sömnadsbeskrivning av en fuskhissgardin ligger i topp bland de mest lästa inläggen den senaste veckan. Så kanske kan även en beskrivning av hur man sätter upp gardiner med med hjälp av takskena vara av intresse? Skenan ser ni dock inte på dessa bilder eftersom vi har byggt en kornisch från taket. Bakom denna kornisch finns en ljusslinga som ger mysbelysning en sån här mörk höstkväll. Och lite hotell-feeling va? Det var i alla fall mitt mål.

  
Ljusslingan tänd bakom tak-kornischen.

11 kommentarer:

  1. Vad snyggt det blev! Detta ska jag visa min dotter, hon ska ha det så i vardagsrummet fast med bara vita gardiner. Och jag slipper sy vilket är skönt då det är 8 längder.
    Såg din fråga om barngardinerna jag håller på med. Det blir raka längder med öljetter... om vi inte sätter dom ända upp i taket, då blir det vanlig skena.

    Tack snälla du för alla kommentarer du lämnar hos mig. Jag blir jätteglad varje gång.

    Ha nu en fin vecka!
    Irene

    SvaraRadera
  2. Det blir verkligen jättefint när man hänger gardinerna nära taket, en hotellkänsla infinner sig genast!

    SvaraRadera
  3. Riktigt läckert! Håller med om att det är mycket hotell-feeling! :) Kram Sofie

    SvaraRadera
  4. Tjusigt! Vi har också gardinerna "i taket", det höjer ju taket lite och det gillas!

    Vad roligt att du kikade in hos mig, då hittade jag ju hit :-)

    Gabriella

    SvaraRadera
  5. Wow vad himla snyggt!!! Håller med, en riktig hotellkänsla!! Lyxigt!!! Och vilka härliga inlägg du gör, inspirerande!!! Tusen tack också för dina råd ang. vår platå i trädgården - uppskattas!!

    Stööörsta kraaaaaaaamen aka

    SvaraRadera
  6. Oj så tjusigt!!

    Såg de helt underbara gröna skapelserna i ett inlägg längre ner och vart lite småkär i flera av plaggen, grönt är skönt!!

    Ha de gott!!

    KRAM

    SvaraRadera
  7. Wow! Imponerande! Så himla snyggt!

    SvaraRadera
  8. Detta var super snyggt. åker direkt ner i min inspirationsmapp för kommande uppdrag för att få det mysigt.. TAck för tipset.. Kram från formge

    SvaraRadera