söndag 13 november 2011

Att knåpa pärlor och nåt helt annat


Ett av mina halsband som fick hänga runt halsen häromdagen.



För ett antal år sedan gick jag en kurs i smyckestillverkning och satt efter det hemma på kvällarna och knåpade ihop pärlor. Jag köpte massa fint material och gjorde jättemånga halsband. Men precis som med mig och allt annat gjorde jag detta till 110 % ett för ett tag för att sedan tröttna. 

Jag har fortfarande kvar min stora materialsamling. Har väl tänkt tanken att sälja det men samtidigt tänker jag att det kommer ju bli en dröm för Lilly att leka med när åldern är inne. Några halsband har jag kvar även om jag är dålig på att använda dom. Härom dagen hittade jag denna som nog är en av mina favoriter. Den stora brickan är från ett armband som jag fått av makens farmor. Armbandet var för långt och när jag kortade det kom jag på att den länken skulle göra sig fint i ett halsband. Här sitter den nu. Nedan på min buddha.



Blandade färger. Blandade metallbrickor. Blandade pärlor och stenar.



Armbandslänken som blev en del av halsbandet.



 
Min buddha på sovrumsbyrån är från Indiska.


Något helt annat. Ni som kör Mac, vilken webbläsare använder ni? Jag använder växelvis Safari och Firefox och har i båda problem att få till snygga/önskade radbrytningar ihop med bilderna. Redigeraren i Blogger verkar inte riktigt vara kompis med dessa eller? Vad har ni för erfarenhet av detta? Det går ju att lösa genom att ändra i koden, men det verkar inte som gränssnittet riktigt vill som jag...

5 kommentarer:

  1. Mycket fint halsband! Jag är också sådan att jag snöar in på något till 110 och kan vara periodare. Vilket skatt för L att ösa ur !

    SvaraRadera
  2. Åh vad duktig du är på att pyssla och göra fina saker! Själv är jag kass på det, antar att det är tålamodet jag saknar.
    Jag har Mac och använder Safari, funkar bra för mig men jag bloggar ju i Wordpress.

    Kram Mrs G

    SvaraRadera
  3. Jag har också en sådan samling, samma med mig... 110%! Fast numera ligger alla fina pärlor i lådan, det har nog haft sin tid.
    Kan tyvärr inte hjälpa dig med ditt problem, har inte Mac!
    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  4. Vilket fint halsband du har gjort. Jag fungerar precis likadant som dig, kan snöa in på saker helt och håller och bara ägna mig åt det ett tag tills jag toktröttnar. Har oxå en hel samling med smyckesmaterial hemma, väntar på att suget ska infinna sig igen bara :-)

    SvaraRadera
  5. Men ojoj vilka fin halsband! Imponerade! Jag har själv pysslat och sålt lite smycken men framförallt armband och örhängen!

    Rolig íde att märka sina stickade alster med namnband! Personligt och snyggt tycker jag!

    SvaraRadera