fredag 25 november 2011

Att ha tilldelats fikavecka vid advent

Ett varv rött pappsnöre på första ljuset. Två varv rött på andra ljuset. Tre varv på tredje. Fyra på fjärde. Det var dock inte alla runt bordet som uppmärksammade detta :)


På mitt arbete bjuder man sina kollegor på fikabröd på torsdagseftermiddagen. Vi har ett roterande veckoschema och eftersom vi är ett trettiotal personer på listan blir det alltså inte oftare än så. Alltså knappt två gånger om året förväntas man bjuda. Det är ingen stor ansträngning för att få njuta av hembakt varje vecka. Hembakt och hembakt... jo det förväntas nästan hembakat. Nja, kanske inte förväntas men det uppskattas. Nä, det finns inga krav faktiskt. För visst finns det riktigt smarrigt köpefikabröd också. Men hembakt behöver ju heller inte vara avancerat. Mina kollegor fick Tuppkaka denna gång.

Att ha ansvar för fikaveckan innebär också att fylla på kaffemaskinen. Och eftersom jag varit föräldraledig från jobbet i ett och ett halvt år tog jag idag tillfället i akt och och låtsades som om jag även trodde att det ingick att sköta om fikabordet... Jag sade till mina kollegor att det var taktiskt av dom att ge mig fikaveckan just inför första advent då det även ska adventspyntas. Skämt å sido, jag visst att det inte ingick men jag är en av dom som brukar ha ett finger med i spelet när det gäller att pynta på fikabordet. Och eftersom det nu råkade vara jag som hade fikavecka just inför advent tyckte jag det var roligt att också adventspynta. 

Så på hemresan från jobbet igår svängde jag förbi det stora blågula varuhuset. Där inhandlade jag  RAGNA panelmetervara, som blev till duk. Adventsljusstaken består av den ovala glasskålen BLOMSTER och där i fyra stycken vita blockljus FENOMEN samt svart dekorsten FLORERA. De röda stjärnorna i filt är egentligen toppstjärnor till granen och heter YRSNÖ. Servetternahögarna ligger staplade på ljusfaten IDEAL och längst ut på kanterna skymtar några små kvadratiska ljuslyktor som heter FYRKANTIG

Stora samtalsämnet idag runt fikabordet var hur länge vi skulle kunna hålla den vita duken ren. Jag kan redan nu berätta; den höll sig till efter lunch då det kom stearin från första adventsljuset.

Fikabordet där jag och mina enhetskollegor njuter av en kopp kaffe eller te.

4 kommentarer:

  1. Så fint du gjort det till advent på ditt jobb. Den där tuppkakan låter god - tack för att du delar med dig av receptet.

    Ha en riktigt fin 1a adventshelg.

    SvaraRadera
  2. verkligen mysigt pyntat! och smart med snörena på ljusen!

    SvaraRadera
  3. Hej, fin blogg !
    titta gärna in min blogg och säg vilken färg du tycker jag ska ha på min .......
    Det får du se på bloggen! :)

    SvaraRadera
  4. aa det är roligt :D
    Jag tränar också i trupp ;)
    tack för ditt svar !

    SvaraRadera