lördag 15 oktober 2011

Hokus pokus

Helt perfekt "putsade" silverbestick efter den enkla rengöringen. Inte ens i spåren är svärtan kvar.


Idag var första gången som jag provade att rengöra silverbesticken utan att faktiskt putsa dom. Att pusta är ju ett evighetsgöra och man måste låta det ta tid om man ska få dom riktigt fina. Vet egentligen inte varför jag inte testat att rengöra dom med bikarbonat tidigare. Jag har hört att det ska fungera men har nog liksom inte riktigt trott på det. Nu kan jag intyga att det fungerar hur bra som helst! Bikarbonat + aluminiumfolie + kokande vatten = SANT.

Såhär enkelt är det: 
Koka en stor gryta med vatten. Under tiden vattnet kokar upp lägger du ett lager aluminiumfolie i botten och lite på kanterna av diskhon. Häll i det kokande vattnet. Strö i ca 1 msk bikarbonat för varje liter vatten. Lägg i besticken och var noga med att alla har kontakt med aluminiumfoliet. Låt dom ligga i några minuter sedan är det bara att skölja och diska. Klart! Jag skulle till och med säga att det blir bättre än att putsa dom för nu försvinner till och med det svarta i de små spåren som man annars aldrig kommer åt. Titta på bilderna nedan och se det glänsande resultatet.

Nu är lördagsmiddagen räddad, fniss. Tyvärr tar jag fram dom alldeles för sällan och ikväll har jag ju inte råd att använda dom när dom är så fina, hihi. Fast med tanke på makens middagsinsats ikväll då han bjöd på Leif Mannerströms kyklingrullader borde besticken ha använts. Det var inte något man slänger ihop bara sådär, särskilt inte när man får tunnskiva kycklingfile´ själv dessutom. Men MUMS vad gott det var! Grymt kan jag lova. Tack för middagen. Och tack morfar i himlen för att du har samlat så fina bestick till mig.


 
Riktigt svarta bestick...


Smutsen sätter sig istället på aluminiumfolien.



Glänsande vackra Rosenholm. Visst är det hokus pokus.

7 kommentarer:

  1. Det knepet har jag inte hört tidigare. Besticken blev ju som nya!

    Kram Helena

    SvaraRadera
  2. Vilket jättebra tips! Det måste jag prova på några silverringar som blivit svarta.

    SvaraRadera
  3. LÅter fantastiskt enkelt - och bra!

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset! Det ska jag ta och prova på våra silverbestick. Jag är så dålig på att putsa dem just av anledningen att det tar en hel evighet och därför är de verkligen i behov av rengöing nu. ;)

    Så tack för tipset Linda!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  5. Det måste jag också testa, tack för tipset!
    Hälsningar
    Katarina

    SvaraRadera
  6. Vilket tips, ska skicka vidare info till min äkta hälft *fniss*


    Kram Mrs G

    SvaraRadera