tisdag 11 oktober 2011

Anna flyttar in

 En kopp hemgjord varm choklad ska nog smaka gott i en stor tekopp från Grön Anna.


Grön Anna har idag flyttat in i våra köksskåp. Maken brukar vanligtvis säga att principen "en in, en ut" gäller för matserviser men denna gång har han faktiskt inte frågat vilken som ska "ut". Det måste betyda att han gillar den. Jag har inte riktigt bestämt mig vad jag tycker om Grön Anna än men hon är ju en klassiker och jag gissar att jag kommer börja gilla henne allteftersom. Nu har jag i alla fall kämpat och flyttat runt i köksskåpen för att skapa plats åt alla delar. För det var riktigt många. 12 av varje - mattallrikar, stora assietter, små assietter, kaffekoppar med fat, tekoppar med fat och äggkoppar. Dessutom uppläggningsfat, karott, kaffekanna, bringare, sockerskål, gräddkanna, såskanna. Ni förstår att jag har fått rumstera om i köksskåpen...

Servisen tillverkades 1898-1943 och 1963-2002. Först hette den "GrönA Anna" och senare "Grön Anna". Historian kring porslinet kan du läsa HÄR.


























Många delar av Grön Anna från Rörstrands, nydiskade och redo för en plats i köksskåpen.

 
























Kaffekanna, karott, sockerskål och gräddkanna.

6 kommentarer:

  1. Är det en nya servis eller har du ärvt den? Vad många delar har aldrig sett kaffekanna, karott, sockerskål mm tidigare.
    Jag tycker det är en klassisk servis. Går aldrig ur tiden!

    Kram Helena

    SvaraRadera
  2. Helena:
    Servisen har vi fått av min makes mormor men är nästan i "ny-skick". Extra roligt att det är så många delar. Kram Linda

    SvaraRadera
  3. Vilken lycka! Är säker på att du kommer att börja gilla henne.

    SvaraRadera
  4. Hej Linda!
    Så snygg. Min mamma ha den o jag har alltid tyckt den var riktigt fin.
    Tack fina för kommentaren.
    Haha, ja kläder kan dölja mkt o jag är rätt mager. Inte så värst snyggt alltid. Jag äter dåligt, tränar ingenting. Då blir man mager o mår dessutom inget vidare i övrigt :). Så jag rekommenderar inte min livsstil som den är just nu :).
    Jag tror du är jättefin precis som du är!!! Jag hade hellre vägt lite mer, varit lite kurvigare o mått bättre.
    Kram på dig/ Jennifer

    SvaraRadera
  5. Den är jättefin! Och så många delar extra kul.

    SvaraRadera