fredag 23 september 2011

Att lukta

Min lilla tjej gillar att lukta på saker, särskilt på sin snuttefilt. Hon tycker att den har den godaste doften i världen märker jag och det tycker hon även de gånger då jag hellre slänger den i tvättmaskinen än att lukta på den ;)

Idag har vi inte bara luktat på snuttefilten och våra fina blommor inomhus utan även några andra blommor i trädgården. Inte för att de luktar så särskilt mycket men det är väldigt roligt att höra hur Lilly blåser ljudligt med näsan även när det är en halvmeter kvar till själva blomman.

Bergomroten (Bistorta affinis "Darjeeling Red") är en härdig perenn som blommar vackert från juni i vitt till mörkt rosa ända till vintern kommer. En kompakt och krypande marktäckare som blir ca 20-30 cm hög. Det ska bli skoj att se nästa år när den växer till sig och breder ut sig, men för att bara ha suttit drygt en månad i jorden tycker jag redan den är riktigt fin.




























Lilly luktar ljudligt på bergomroten.

5 kommentarer:

  1. Nelly, mitt ena barnbarn som idag är 7 år, fick en "snuttefilt" som jag gjorde till henne då hon var nyfödd, den har hon än. Men när lillasyster Nova i somras fyllde 4 år så önskade hon sig mest av allt en snuttefilt!! Det var bara att in och köpa tyg och sy en till henne med......visst är dom väl för härliga!!!!!! Ha en fin vecka/EvaMarie

    SvaraRadera
  2. Hon är för söt er lilla tjej! Klart att man ska lukta på saker och ting. :)

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  3. Så snygg den perennen är! Vi ska fixa lite i vår söderrabatt nästa år och det är alltid kul med inspiration!

    SvaraRadera