onsdag 20 juli 2011

Enklaste brödet till semestermorgnar

Vinkällarens solrosbröd, ett mörkt saftigt bröd med gröna solrosfrön.
Nybakat bröd kan man njuta av på morgonen utan att behöva gå upp i ottan. Här ska ni får mitt favoritrecept där man bara rör ihop ingredienserna och sedan som i barnramsan, "skjuts in i ugnen". Om ni precis som mig inte äter smörgås till frukost så är det istället gott med en skiva nybakat bröd till förmiddagskaffet. Brödet är saftigt och fyllt av goda fröer, bland annat solrosfrön som i ugnen får en fin grön färg av bikarbonatet. 4 1/2 dl grahansmjöl 4½ dl vetemjöl 21/4 dl vetekross 1 dl vardera av vetekli, hela linfrön, solrosfrön 1½ msk bikarbonat 1 dl farinsocker 1 liter filmjölk Blanda de torra ingredienserna väl och rör ner filen. Fördela degen i 2 väl smorda brödformar (1½ liter). Grädda på galler på nedersta falsen, 200 grader C (40 min). Sänk värmen till 175 grader C och grädda bröden i ytterligare 20 minuter.
Himla gott bröd.

8 kommentarer:

  1. Ser gott ut! Brukar göra ett nästan likadant som jag kallar "Spa-bröd" men det är yoghurt istället för filmjölk, lingonsylt och lite andra mjölsorter. Får nog provlaga ditt bröd någon dag!

    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  2. Det ser himla gott ut, fyndigt skrivet av dig;)
    Jag är dålig på att baka bröd, men de gånger jag gjort det har det varit enkelt.

    Hoppas solen skiner på dig idag, för det gör den här!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  3. Mmm, ser gott ut! Det måste ju bara testas. Tack för tipset Linda! :)

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  4. Bikarbonatbröd är ju det bästa! Det var ett tag sen jag bakade något liknande bröd så det ska jag absolut göra snarast!

    Tack för dina fina kommentarer hos mig - jag blir så glad. Och angående din fråga om ramarna - jag gör dem i ett program som heter photoscape. Du kan ladda ner det gratis från nätet. Lycka till!

    Kram / Kristina

    SvaraRadera
  5. Det här tar jag och bakar imorgon så vi har att äta när mannen går upp vid 13-tiden. Han delar ut tidningar på natten under sin semester. jepp, vissa är galna och han ingår i den skaran.

    SvaraRadera
  6. Ser riktigt gott ut! Ska testas. Arlas hurtbulle är en av våra helgfavoriter, också den med bikarbonat. Denna ser lite annorlunda - och väldigt god ut. Tack för tipset!

    SvaraRadera