onsdag 30 mars 2011

Vit markis - cool och fräsch?


Smygfotograferad vit markis på ett rött tegelhus.


Smygfotografen har varit i farten igen. Förra gången var det själva kassetten jag ville fånga på bild. Jag ville se hur det ser ut med en cylindermarkis på ett tegelhus, helst rött eftersom det är det vi har. Den som söker den finner, bilden hittar du HÄR.
Nu har vi nog gått ifrån just cylinderkassetten eftersom det är ganska stor prisskillnad mot den mer klassiska markiskassetten. Det känns svårt att motivera prisskillnaden när man känner sig osäker på om utseendet på cylindermarkisen kommer klä en 60-talsvilla. Hade vi bott i ett nybyggt funkishus hade jag utan tvekan gått på cylinderkassetten men nu när vi känner en viss tvekan känns det mer klokt att gå på den mer klassiska varianten.
Vad vi nu försöker enas om här hemma är färgen. Efter Studio Karins råd har jag nu ändrat mig från grå till vit men jag har ännu inte lyckats övertyga maken. Fast jag är heller inte helt övertygad så för tillfället håller jag på att bearbeta både honom och mig själv. Alla grå nyanser har fortfarande också chans. Grå markiser sitter visst på var och varannat hus nu för tiden så det är lätt att åka omkring i villaområden och samla inspiration. Värre är det dock med kitt-vita men idag hittade jag äntligen ett rött tegelhus som har vit fönstermarkis. Som jag har letat! Gissa var jag slutligen hittade huset? Två gator bort från vårt he.
 
I Karins markisinlägg, skriver hon att en vit markis ger vackert skirt ljus när man sitter under den och en annan fördel är att det inte blir lika mörkt inomhus som med en mörk markis. En ljus markis bleks inte däremot kanske den blir smutsig med tiden. Det känns som alla färger har sin för- och nackdel, nu handlar det nog mest om vilket som blir snyggast till huset. På huset jag smygfotograferade idag tycker jag det ser fräsch ut. Lite stilrent och coolt på något sätt. Vad tycker du? Det kanske finns en anledning till att många inte väljer vita markiser... Skuggar de inte tillräckligt eller blir de snabbt smutsiga?

3 kommentarer:

  1. Haha, du är rolig du som springer runt och smygfotograferar markiser. ;)

    Jag hoppas ni hittar en markis som ni blir nöjda med och som fungerar för ert hus och era behov.

    Sköt om dig Linda!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Svårt val, jag tycker nog en ljusare grå nyans. Det syns väl inte så mycket smuts på den? Lycka till med valet!

    Kram kram

    SvaraRadera
  3. :D Härligt med lite markis-paparazziande! Jag ser ofta hus eller detaljer jag vill fota men är oftast lite för feg. Ibland får killen (mkt motvilligt) stå i förgrunden så att det ser ut som att ja fotar honom.

    Jo, det är blekrosa chipiesar jag har med. De blev mina storfavoriter för att de funkar till allt, jeand som klänning. När jag läste din kommentar letade jag fram dem och vet du, de luktar fortfarande lite av den där parfymen de hade som nya (+lite annat).

    Vad roligt med din systerson! Undrar om man kommer att stöta på honom i framtiden, branschen är inte så jättestor. Roligt även att höra vad du jobbar med. Man får ju en bild av en person när man läser bloggen, men den kan ju vara helt fel.

    Ha en skön dag och lycka till med markisplaneringen!

    Kram, kram

    SvaraRadera