tisdag 22 mars 2011

Sömn och sömnlöshet

Klockan 09:35, en rödgråten tröttis som äntligen tar sin förmiddagslur inomhus.
Min lilla vill helst somna utomhus i barnvagn. Ibland tycker jag det är konstigt eftersom hon de första veckorna i livet alltid grät när vi gick ut med vagnen. Men antagligen övade jag så många gånger att hon slutligen accepterade den och började gilla den istället. Igår förmiddag han vi bara köra ned från garageinfarten innan hon somnade :) Samma envisa övande är det nog som behövs igen, fast nu behöver vi öva på att hon ska somna inomhus i sin egen säng på dagtid. Men vi har trots allt gjort framsteg de senaste två månaderna eftersom jag inte behöver gå tre långpromenader om dagen. Nu går vi bara på granngatorna tills Lilly somnar sedan går jag hem och parkerar henne i trädgården. Det brukar oftast gå bra. Men jag vill ju att hon också ska kunna somna inomhus. Det skulle underlätta ibland när man är hos bekanta o.s.v. Tyvärr blir jag väldigt vek när Lilly blir sådär hjärtskärande ledsen, det är ju så svårt att låta henne ligga kvar i sängen alldeles rödgråten med så mycket tårar att till och med öronen blir blöta. Men idag laddade jag igång min envishet och tänkte att det måste ju gå det här. Jag har dessutom fått råd och pepping av mammavännen Frida som också har en dotter som precis som Lilly helst vill sova i en barnvagn, inte tar napp, vill tutta på nätterna men som nu lyckats lära sig sova inomhus dagtid. Det tog en timma för Fridas dotter första gången. Lilly gjorde som sin kompis och somnade också hon efter knappt en timma. Fast jag måste nog erkänna att hon somnade egentligen i min famn det allra sista... Kunde inte hålla mig från att ta upp henne då och då. Ser hennes sovstil inte förfärligt skön ut?

4 kommentarer:

  1. Heja Lilly och heja Linda! Vet ju som sagt precis hur jobbigt det är när de blir så ledsna. Men det går ju framåt :). Igår kväll och idag har Siri somnat i sin säng utan att pipa det minsta. Hon har druckit sin välling, gosat lite med kaninen och sedan somnat. Jag har bara suttit bredvid i en fåtölj så att hon känt att jag varit där. På nätterna ligger hon dock fortfarande hos mig och tuttar till och från. Men hon somnar åtminstone i sin säng kl. 7 och sover till cirka 22. Ibland 23. Förra veckan försökte vi söva om henne när hon vaknade, men det gick dåligt. Även om hon somnade så sov hon oroligt och vi fick göra om proceduren 5-6 gånger innan vi tillslut gav upp. Men det känns ändå som att vi (eller snarare Siri) gjort enorma framsteg på bara ett par månader. Då ammade jag ju fortfarande till sömns om jag inte gick ut på promenad.

    Stor kram!

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Usch så jobbigt det är det där när man ska försöka med nya rutiner och de inte alls fattar varför man gör så. Mammahjärtat svider när de gråter. Men oftast lyckas man ju bara man biter ihop det lilla extra.

    Tack. Tack. Tack för dina fina kommentarer. Blir så glad!

    Tahailand. Har varit där två gånger. Första gången i min ungdom och reste då runt lite. Nu senast var vi där två veckor på ett och samma ställe. Kamala beach. Jättebra hotell och helt barnanpassat - perfekt för oss :)

    kram / kristina

    SvaraRadera
  3. Så söt hon är! Det ser riktigt mysigt ut! Skönt att det går åt rätt håll med sömnen i alla fall.
    Kram!

    SvaraRadera