måndag 14 mars 2011

Mjölk som mjölk


Mjölk som mjölk.

Igår kväll var första kvällen vi försökte lägga Lilly för natten utan att hon ammade. Hon äter gröt precis innan sängdags så hungrig är hon inte, hon tycker nog mest att det är mysigt att tutta lite. Men någon gång måste hon ju sluta med det och nu kändes det som ett bra tillfälle eftersom jag ska gå ut och äta middag med de andra mammorna på onsdag kväll och då måste ju Lillys pappa klara läggningen utan att amning. Han har ju lite svårt för just den biten ;-) Så igår var första kvällen vi testade och det gick förvånansvärt bra tycker jag som stod i duschen och inte hörde Lillys gråt. Men det lugnade sig nog efter en kvart ungefär. Och efter en halvtimma kom maken ut och Lilly sov för natten. Bra jobbat! Vi får se hur det går ikväll bara när jag, som luktar mjölk, ska lägga Lilly på samma sätt. Alltså utan att amma fast jag antagligen kommer lukta väldigt smaskigt. Men maken är på tjänsteresa och Lilly kommer ju inte förstå vad som är frågan ifall hon får amma ena kvällen men inte den andra. Jag hoppas jag har styrka att klara det ikväll.

Jag får nog förtydliga att trots att hon igår inte åt innan sängdags innebär inte det att nattamningen också är borta. I natt vaknade hon 23:30, 00:43, 01:01, 01.40 och sedan orkade jag inte gå fram och tillbaka mellan våra sovrum och söva om henne igen så då hamnade hon i vår säng och fick äta någon gång vid halv tre tror jag. Och några gånger till innan det var morgon. Men det känns ändå som detta kan bli ett steg i rätt riktning. Ifall hon kan lära sig att somna utan bröstet på kvällarna då kanske det också blir bättre på nätterna sedan. Vi får se. Vi får tro det.

Hur som helst, hon var väldigt sugen på mjölk i morse verkar det som av bilden att döma.

5 kommentarer:

  1. Lycka till! Kan tänka mig att det inte är jättelätt...

    Kram Dessi

    SvaraRadera
  2. Hej Linda. Så bra att alla var friska så ni kunde träffas, familjen F o S. Kan tänka mig att Maja var på topp, det blir många skratt när hon är i närheten. Men hon kan också vara riktigt tjurig, men det brukar gå över snabbt. Jag har också sagt till F att hon ska blogga, men hon vill inte.Man kan göra mycke med gammal "skit" som Svahnmannen kallar det.Det är bra med mig.Kör easyline och afrodans 2-4 ggr i veckan. Riktigt kul.Kram, och ha det gott/ Monika

    SvaraRadera
  3. SV: @Dessie
    Tack, kan nog behövas :)

    SV: @Monika
    Hon kanske börjar endera dagen om både du och jag tjatar tillräckligt. Tänk hennes kristallkrona och kandelaber i sovrummet skulle ju bara bli hur fint som helst på bild på hennes blogg. Det är ju fantastiskt fint och lite annorlunda med en kristallkrona över sängen. Det skulle kunna inspirera många. Frida sa att du mår fint, verkligen roligt att höra. Sköt om dig! Kul med easyline och afrodans. Jag måste och ta mig i kragen efter graviditeten och förlossningen nu.
    Kram kram

    SvaraRadera
  4. Vad kul att det gick så bra! För någon månad sedan skulle jag på tjejmiddag för första gången, och Kent skulle söva Siri. Det blev i vagnen, eftersom det funkat bäst hittills. Och det gick väl någorlunda. Hon var väldigt ledsen, men det gick!

    Förra veckan flyttade vi in Siris säng i hennes rum och började söva henne där på dagtid, och det fungerade faktiskt (även om det var lite protester i början). I några dagar har vi nu även sövt henne där till kvällen och det går också bättre och bättre. Även fast hon vaknar redan efter en timme. Men då har vi i alla fall fått lite egentid ihop :).

    Det kommer gå toppen på onsdag! Längtar så till vår tjejmiddag :).

    Kramar!

    SvaraRadera
  5. Hoppas det går bra för dig. Känner igen allt det här. Jag har en liten kille som väldigt gärna åt på natten när han var bebis och ammade. När jag slutade amma (vid 11 månader) började han sova hela nätterna, från 19 till 7. Så konstigt det där att de blir inställda på att somna på ett speciellt sätt och känner lukten av oss.

    /Kristina

    SvaraRadera