tisdag 18 januari 2011

Sitt upp

Tittut! Lilly vill sitta upp och se vad som händer omkring henne.
Hej! Länge sedan sist. Oj vad veckorna rusar iväg. Frukost, promenad, lunch, promenad, fika, kvällsmat, sovdags. Så ser de flesta dagarna ut ungefär. Vips så har morgon blivit kväll och vips så har måndag blivit fredag. 2010 blir 2011. Oj vad tiden går. I måndags var vi på Öppna Förskolan första gången efter juluppehållet, det var så skoj att vara tillbaks och sjunga alla sånger. Det blev lång sångstund denna gång. Det var många barn där och alla barn får önska var sin sång. Vi har alltså bytt dag för ÖF från tisdag till måndag eftersom Lilly har fyllt ett halvår går hon nu i "stora gruppen" istället för barn mellan 0-1 år. Lilly sover fortfarande bäst i rullande vagn så det blir många och långa promenader. Jag gjorde ett överslag på hur långt vagnen har rullat hittills och blev förvånad. Säg att vagnen rullar i genomsnitt 5 km per dag. Det är nog lågt räknat, men ändå blir det 180 dagar * 5km = ca 90 mil. Och vissa dagar går jag drygt en och en halv mil istället. Det är ganska många kilometer man går under sin föräldraledighet!! På bilden ovan har Lilly tröttnat på att ligga ned. Vi hade först gått 40 minuter till ÖF och sedan tog vi en "omväg" på 2 timmar hem. Lilla tjejen börjar bli stor och nyfiken. Jag tror det är dags att byta till sittdelen på vagnen.

4 kommentarer:

  1. Men vad kul det var länge sen, har saknat dina inlägg mycket!

    Vad söt hon är din dotter, hon behöver nog byta till sittdelen bums;)
    Känner igen det där. De är som en sån där leksak med en tung klump i botten som ställer sig i alla lägen när man puttar till den.
    Hoppas du förstod det där?

    Kram Helena

    SvaraRadera
  2. Hej Linda!

    Vilket underbart busigt kort på er lilla solstråle! Så söt! :) Och det är klart att hon vill sitta upp och se så mycket som möjligt nu. ;) Det är en härlig tid.

    Vår äldsta dotter vägrade sova på någon annan plats än i sin liggvagn under de första 5 månaderna och den skulle alltid rullas. Tack och lov för den lilla "backe" vi hade istället för en vanlig tröskel i köket som gav det rätta "gunget" som hon önskade. ;)

    Ha en fin vecka kära Linda och sköt om dig!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  3. Tittut ;-)
    Vilken sötnos hon är! Gillar hon också att leka tittut? Det är Nelias favoritlek just nu tror jag.
    Men OJ vad du promenerar!! Jag brukar mest bara gå så att lillan ska somna och sen går jag hem. Kanske borde jag också börja röra lite intensivare på fläsket.
    Tack för den fina kommentaren hos mig :-)
    Ha en fin kväll!
    Kram Sara

    SvaraRadera
  4. @Helena:
    Vad söt du är som låter mig få veta att du saknat inläggen. Tack :) Jodå jag förstod vad du menade :)
    Kram Linda

    @Lotta:
    Det verkar inte vara helt ovanligt att barn helst sover i vagnen. Tyvärr hjälper det inte att skumpa Lilly över tröskeln hemma för hon vaknar så fort vi slutar. Men frisk luft är ju inte fel heller, i lagom dos :)
    Kram Linda

    @Sara:
    Tittut! Visst är det populärt. Det är nästan det bästa sätter ett vilseleda när hon är ledsen ;) Lilly gillar att leka tittut med lakanen också när jag bäddar dubbelsängen. Och så brukar jag skaka/ruska täcker så hon får en stor vindpust på sig, de gillar hon också. Jag hade gärna gått hem när hon somnat men tyvärr vaknar hon så fort jag stannar vagnen. Jag vågar knappt gå in i en butik om jag är på stan för då är golvet för slätt och det skumpar inte lika skönt antagligen ;) Två mil är extramfall men sådär 1,5 blir det rätt ofta. Tur det är gott med frisk luft.
    Kram på er!
    Linda

    SvaraRadera