torsdag 27 januari 2011

RunKeeper

Nu är jag en i gänget, i iFå:n-gänget alltså. Det var en vän till mig som berättade att hon har en farfar som kallade telefonen iPhone just för [iFåːn]. Gulligt tycker jag.
Min efterlängtade iPhone 4 kom för en vecka sedan, oj vad jag har njutit sen dess. Det är verkligen den bästa telefon jag någonsin haft. Och jag kan tillägga att maken, som bara har en trea, är lagom avis.
Det finns ju så herrans många "appar" (små program) till telefonen och en som jag använt dagligen är RunKeeper. Det är ett program som man startar när man springer eller promenerar för att få sträckan uppmätt och ritad på en karta. Visst finns det andra sätt att få liknande information, jag har testat både löparklocka och ritat egna rundor på jogg.se men inget går upp emot denna app.
Nedan visar jag några urklipp från hur det ser ut när man loggar in på RunKeeper. På kartan kan man följa rundan och se kilometermarkeringar. Man får även information som distans, total tid, kilometertid, medelhastighet, kaloriförbrukning och stigning. På diagrammet kan man utifrån ett visst ställe se höjdskillnaden samt hastighet och om man klickar (fungerar inte här i bloggen) i diagrammet markeras just den punkten på kartan. Det är intressant att titta på sträckans höjdskillnad, då tappar i alla fall ofta jag fart.
På tal om fart, man kan se att jag tappade rejält vid 5 km. Jag fick en fråga från en kille på facebook (RunKeeper postar till facebook) som undrade om jag snurrat omkring i godishyllorna på Rusta vid 5 km :) Hihi, nästan så var det. Jag snurrade runt i hyllorna på barnaffären 1 Klass, det är ju nästan som godis nu för tiden.

4 kommentarer:

  1. Roligt att du äntligen fått din telefon!
    En sån skulle jag behöva, då jag går en del numera under min sjukskrivning.
    Det har blivit ca 15 mil hittills och det är jag nöjd med!

    Ha en fin fredag!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  2. Vad duktig du är! Det verkar ju nästan kul att springa med den där appen, kanske får skaffa mig en iPhone snart...

    SvaraRadera
  3. @Helena
    Jo det är faktiskt en sporre att ha den där mätaren igång, man går gärna en omväg då :)
    Krya på dig och trevlig helg!
    Kram Linda

    @Åsa
    Visst tycker jag du ska skaffa en iPhone, men du... jag GÅR, inte springer. Det var förr :)
    Hoppas vi ses snart!
    Kram Linda

    SvaraRadera
  4. Är själv riktigt förtjust i RunKeeper som har blivit min favorit-app. :)

    SvaraRadera