tisdag 25 januari 2011

Riktig mat

Majspuré är mumma.
De senaste veckorna har Lilly så smått fått börja smaka riktig mat. Riktig och riktig, men i alla fall annan mat än bröstmjölk. Jag har tyckt att det varit väldigt smidigt att hel-amma henne så länge det varit möjligt. Hur länge de små ska/kan hel-ammas är väl en sådan fråga, som många andra, som har varierat genom åren. Nu säger de på BVC att man kan hel-amma tills barnet är 6 månader, sedan börjar de bli så pass stora att de kräver lite mer mat. Därför ska man introducera smakportioner vid sex månader, eller tidigare om man vill, så att de sedan vi åtta månader äter både lunch och middag förutom amningen om man vill fortsätta med det.
De allra första gångerna när Lilly fick smaka gröt visste hon inte ens hur man gapade och ännu mindre hur hon skulle svälja det hon sen fick in i munnen. Hon förstod nog inte heller att om hon åt det där klibbiga så skulle hon bli mätt. Det är nog inte helt lätt att lära sig allt det där. Men som med allt annat, övning ger färdighet. Nu kan hon vissa kvällar äta upp en hel portion gröt. Helst ska den toppas med päron- eller mangopuré också.
Häromdagen introducerade vi även lunch. På bilden ovan äter hon majspuré, det var mumma!
Rangordningen på det hon smakat hittills är nog såhär:
1. Katrinplommonpuré
2. Mangopuré
3. Äpple- och katrinplommonpuré
4. Päronpuré
5. Majspuré
6. Risgröt
7. Mosad potatis
8. Mild havregröt
Vad tycker din bebis om för mat?
Klänningen är från danska Wheat och syns lite bättre på denna bilden. Har du en åttaåring (enda storleken kvar) kan du fynda klänningen nu på Babyshop. Även byxorna finns på rea-avdelningen. Hade de funnit i Lillys storlek hade jag beställt dom bums :) för det är samma tyg som på knappar detaljer på klänningen.
Bild från www.wheat.dk. (Färgerna är dock lite missvisande.)

5 kommentarer:

  1. Åh, vilken spännande period! :) Jag längtar så efter vår lilla Plutt! Snart, så... Snart!

    Ha en härlig kväll!

    Kram Dessi // Home and desire

    SvaraRadera
  2. Vilken liten goding! Tack för att du tittade in på min blogg och din fina kommentar. Superroligt med nya bekantskaper.
    Kram
    Eva

    SvaraRadera
  3. Jag kan nog lära dig att göra klart saker. Men du anar nog inte hur mycket jag gör som ligger halvfärdigt och som aldrig visas i bloggen. Det blir bäst så haha. Visar jag det så känner jag mig tvungen att göra klart det. Så det jag vill ha klart det visar jag i bloggen :) Smart va hihi. Då kan du lära mig komma ut på fler och längre promenader om dagarna. Deal :) Kram på er

    jo förresten, angående maten. Henry var väldigt intresserad av det vi åt och såg ut att vilja smaka redan runt 4 månader. Började med smakportioner runt 5 månader. Det gick sådär. När jag gick över till mer mataktiga rätter så funkade det bättre. Men som vi vet så är alla barn olika. Vissa äter kanske bra direkt, det kan nog med gå upp och ner. Vissa är tidiga med att krypa, stå och gå. Det är lätt att jämföra med andra men det ska man ju absolut inte göra. Lättare sagt än gjort ;) Fortsätt amma så länge du kan. Hade inte min mjölk tagit slut hade jag fortsatt jag med. Undra när Henrys tänder ska titta upp...Jag bara undrar. Jag jämför inte ;)

    När jag ändå är igång att skriva en bibel till inlägg så kan jag svara på Egypten frågan med. Vi var i Hurghada 2004. Då höll det på att byggas ut med väldigt många hotell. Fanns inte så mycket när vi var där. Men väldigt fint och de är trevliga. När vi var där så hade hotellen sina egna strandremsor. Så är det säkert fortfarande. Det är med andra ord ganska lugnt på stranden. Inte så mycket vågor heller. Vi var 5 st och alla klarade sig utan magsjuka :) Annars kan det vara lite känsligt där. Så nu ska jag avsluta här så du hinner läsa igenom inlägget hehe.

    Hoppas vi ses snart. Kram kram

    SvaraRadera
  4. Nu är det länge sedan jag hade en bebis här hemma. Men som jag minns när det var dags att börja med mat. Majspuré har alla mina tre fått testa först :-)

    Jag tyckte att det var bekvämt med burkmaten. Välling i små tretrapack var superbra.

    Ha en fin dag och njut av din bebis. Tiden går så fort.

    SvaraRadera
  5. Härligt och spännande med nya smaker! Hoppa över morötterna bara - färgar ner så hemskt.
    :-)

    SvaraRadera