onsdag 22 december 2010

Något till mig själv

Idag har jag köpt en julklapp till mig själv. En tekanna från Granit och ett julte från Kahls. Ska bli skönt att sätta sig i tv-soffan framför "Morden i Sandhamn" med en kanna. Mmmm. Mysigt.
Det var däremot inte så mysigt när jag skulle köpa kannan. Ett visningsexemplar av kannan stod på en hög bänk och efter att jag hade tittat på den ställde jag tillbaka den och tog istället tag i en av de två kartongerna som stod bakom och innehöll just en sådan kanna. Jag tog den närmsta kartongen men vad jag inte tänkte på var att mot den andra kartongen stod en griffeltavla/skylt lutad... Ni förstår vad som händer när en tung skylt lutas mot en lätt låda va!??! Helt rätt, denna tavla kunde inte stå upp om det inte stod minst två kartonger som stöd. Det hela slutade med att griffeltavlan gled och puttade visningsexemplaret över hyllkanten rakt ned mot barnvagnen. Ett rejält kras och glassplitter. Lilly som låg i vagnen och sov blev vettskrämd av ljudet. Som tur var kom glassplittret endast över nedre delen av vagnen där jag hade åkpåsen stängd. Personalen var snabbt framme och bad om ursäkt och frågade hur det gick med barnet. Usch jag blev så rädd att min lilla flicka fick glassplitter i ögonen eller ansiktet. Men det nådde inte så långt som tur var.
Det första jag tänkte var hur det gick med Lilly. Det andra jag tänkte på var att jag skämdes för att kannan gick sönder. Men herre gud, det var ju inte mitt fel! Istället borde jag ju blivit irriterad. Nä, det leder väl i och för sig inte någon vart men jag kan såhär i efterhand bli irriterad på mig själv att jag ens tänkte tanken på att jag skulle behövda skämmas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar