onsdag 29 december 2010

iPhone

iPhone 4, om fyra veckor. (Bild: www.apple.com)
Så jag har längtat. Så jag har väntat. Men inte länge till. Snart är den här. En iPhone. Min iPhone. Men tänk att denna stund som jag väntat så länge på helt plötsligt skulle behöva avslutas med en olustig känsla. En känsla av att det enda viktiga för säljaren var att få "kränga" en telefon. Inte att kunden skulle bli nöjd.
Jag har varit Telenor trogen i många år. Jag har nog inte varit en VIP-kund direkt för jag är nog inte mer än en "normal-brukare" av telefoner. Ringer lite lagom, sms:ar en del, mms:ar mer och mer men har hittills inte direkt surfat på min mobil med sin lilla pytteskärm. Jag har heller inte varit någon krånglig kund för mina abonnemang har löpt på och avlöst varandra. Även denna gång var jag en smidig kund som utan att tveka direkt bad om telefonen som jag redan innan jag kom dit hade bestämt mig för. Säljaren behövde inte övertyga mig, behövde inte visa mig alternativ, behövde inte anstränga sig för att sälja för jag hade redan bestämt mig för den telefonen som de allra helst vill sälja nu. Jag tyckte säljaren var bra och förklarade enkelt vilket abonnemang och så vidare som nog skulle passa just mig bäst till den telefonen jag valde. Jag tyckte hon var proffsig tills meningen hon sade två sekunder efter att jag hade skrivit under kontraktet.
- "Så, då kommer telefonen att skickas hem till dig om cirka 4 veckor."
FYRA veckor. I den sekunden försvann glädjen i mitt köp. Inte för att behöva vänta fyra veckor, för det har jag egentligen ingen synpunkt om. Är det leveranstid så är det. Men jag tycker faktiskt att det hör till god ton att tala om detta senast två sekunder innan man ber kunden skriva under köpet. Inte två sekunder efter. Dessutom gjorde säljaren detta helt i onödan, för hon hade fått sälja en telefon även om hon inledningsvis hade berättat att jag denna gång inte skulle få telefonen med mig ut från butiken. Då hade hon dessutom fått en nöjd kund.
Okey glädjen försvann väl inte för evigt, men för en stund.

3 kommentarer:

  1. Vad lyckig du ska bli sen när du får hem din iPhone;) Snopet att få vänta så länge bara! Hoppas du blir nöjd.

    Har funderat på en med touchskärm, men min Sony Ericsson är ett år...får vänta ett tag, tror jag!

    Kram Helena

    SvaraRadera
  2. Grattis till ditt köp! Är toknöjd med min iPhone (visserligen bara en 3:a). Man ändrar beteende helt och nu skulle jag ha svårt att leva uran den. Kram Sofie

    SvaraRadera
  3. sv: ne tyvärr inte intresserad av ngt annat:p har lite lundmyr tema o så. vart o när köpte du din? helt ömöjlig o få tag på:/ fattat som den inte finns i butik eller tillverkning längre:( lagt ut annonser på nät o tidning utan ngn framgång. hitta en som skicka till mej men posten snodde paketet:(

    SvaraRadera