söndag 7 november 2010

Stora bakdagen


Det finaste kakbord jag någonsin sett! Ett rent mästerverk.
(Bild: http://call-me-cupcake.blogspot.com)


Idag har ugnen gått varm. Jag och maken har bakat inför Lillys dop som är om två veckor. Det är inte lätt att dra igång ett stort bak på veckodagarna när jag och Lilly är ensamma hemma för jag vet ju inte när hon tröttnar på sina leksaker och hellre vill ha min uppmärksamhet. Att göra dagen till "stora bakdagen" var en utmärkt idé från maken. 

Lilly var promenad med sin farmor och farfar i två timmar så det var härligt att kunna fokusera helt på baket en stund. Dessutom var vi två fokuserade bagare istället för en halvfokuserad en om jag bakar ensam mitt i veckan. Jag har väl varit chefbagaren men maken har varit en mycket engagerad och arbetsam assistent. Han är en mästare på att sköta undanplockning. Vi skämtade om drog jämförelsen till "Arge kocken" och "Arge snickaren" :)  

Maken har tyckt att vi ska beställa fikabröd på ett bageri för att underlätta inför dopet men jag gillar att fixa och dona och tycker därför det är roligare att få bjuda på hembakat. Tyvärr är jag ofta lite för optimistisk och har alldeles för hög ambitionsnivå när det gäller sånt här. Maken misstänkte väl att det skulle "köra ihop sig" på slutet om vi inte gjorde dagen till "stora bakdagen". Han vet hur mitt humör blir när jag blir tok-stressad på slutet. Med all rätt, för det har faktiskt hänt att det dragit ut på tiden så jag stått och bakat mitt i natten när det varit min bjudvecka på jobbet. Så det var nog för husfridens skull som han var så hjälpsam idag.
För er som gillar att baka vill jag tipsa om en fantastiskt blogg som heter Call me cupcake. Både bakverken, fotografierna och uppläggningarna är helt otroligt vackra! Ni bara måste titta in här. Jag önskar att jag kunde få bjuda gästerna på dopet på exakt ett sådant kakbord som ni ser på bilden ovan. Tyvärr får jag nog inse min begränsning, men det blir ju hembakat i alla fall. Kanske inte riktigt allt, men nästan. Än är det ju inte färdigbakat så vi får väl se om stresshormonerna klarar planen. Annars finns det ju som tur är "riktiga" bageri att ringa om det krisar.

1 kommentar:

  1. Din make är smart! Vi spred ut baket på några dagar och jaaaa, dagen innan var lite stressig om man säger så=) Hoppas ni får ett fint och underbart dop. kram....

    SvaraRadera